OTG op Samsung GT-S5310?
Erik Baas
2017-05-30 22:17:44 UTC
Hoe kom ik er achter of mijn Samsung GT-S5310 (met Android 4.1.2) OTG
ondersteunt? Googlen heeft me niks wijzer gemaakt...Volgens een Chinese
website kunnen bijna alle recente toestellen er mee omgaan, maar ja: wat
is recent? ;-)

En, als het op mijn toestel niet werkt, is er dan een aanpassing
mogelijk, in- of extern, of in software?
Erik.
O. Udeman
2017-05-30 23:51:37 UTC
Post by Erik Baas
[...]
Volgens het manual heeft dit toestel het niet. Simpelste manier van
testen is een OTG memorystick in de USB aanbsluiting steken en kijken of
hij die ziet.
Nee.
Piet
2017-06-05 10:30:39 UTC
Post by Erik Baas
Hoe kom ik er achter of mijn Samsung GT-S5310 (met Android 4.1.2)
OTG ondersteunt? Googlen heeft me niks wijzer gemaakt...
Het eerste zoekresultaat wijst mij naar de app USB OTG Checker.

-p
O. Udeman
2017-06-05 11:02:21 UTC
Post by Piet
Post by Erik Baas
[...]
Daarbij moet je toch een OTG kabel hebben en aansluiten. En dan heb je
geen app nodig, want dan zie je meteen of het werkt als je er een
memstickje aan hangt en het apparaat die herkent.
Erik Baas
2017-06-05 16:01:05 UTC
Post by Piet
Post by Erik Baas
Hoe kom ik er achter of mijn Samsung GT-S5310 (met Android 4.1.2)
OTG ondersteunt? Googlen heeft me niks wijzer gemaakt...
Het eerste zoekresultaat wijst mij naar de app USB OTG Checker.
Heb ik kennelijk met m'n neus gezocht... ;-) Thanks!

PS.: Foon lijkt OTG te ondersteunen, maar dan ben je er nog niet: er
moet een driver geïnstalleerd worden en er moet een speciale
USB/OTG-adapter tussen. Okee, morgen verder.
Erik.
Piet
2017-06-05 18:02:44 UTC
Post by Erik Baas
Post by Piet
Post by Erik Baas
[...]
Tsja, er zit geen luchtje aan OTG. :-)
Post by Erik Baas
er moet een driver geïnstalleerd worden
Apart.
Post by Erik Baas
en er moet een speciale USB/OTG-adapter tussen.
Zelf gebruik ik een kort haaks adapterkabeltje van een paar euro.

-p
Frank Slootweg
2017-06-05 18:16:06 UTC
Post by Piet
Post by Erik Baas
Post by Erik Baas
er moet een driver geïnstalleerd worden
Apart.
Inderdaad! Zou niet nodig moeten zijn.
Post by Piet
Post by Erik Baas
en er moet een speciale USB/OTG-adapter tussen.
Zelf gebruik ik een kort haaks adapterkabeltje van een paar euro.
Voor de OP (Erik):

Ik heb een Maxxter ACT-UHB-OTG-01. Zit ook nog een card-reader in
(voor MicroSD en SD) en kan normale-grootte USB aan. Iets van 2.99 bij
de Action.

<http://www.maxxter.biz/default.aspx?ref=ACT-UHB-OTG-01&op=products&op2=item&id=8413>
Sietse Vliegen
2017-11-20 14:26:27 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by Piet
Post by Erik Baas
Post by Erik Baas
er moet een driver geïnstalleerd worden
Apart.
Inderdaad! Zou niet nodig moeten zijn.
Ligt eraan wat je wilt aanluiten/aansturen. USB memory sticks, muizen,
toetsenborden, UTP adapters en externe harddisk(*) doen het (bijna?)
altijd meteen. Printers wordt al een ander verhaal, scanners helemaal.
USB webcams? weet ik niet. Mijn antieke Soundblaster geluidskaart
(eig. een doosje met een kaart erin) doet het niet (in Linux Mint wel,
zonder driver te vragen en er zal ongetwijfeld spul zijn wat niet aan
de praat te krijgen is.

Of dit met drivers te maken heeft weet ik niet. Mijn DSLR camera, een
Canon EOS, wordt door Android wel gezien als MTP of opslagmedium (lang
geleden, du hou me te goede, maar er is een app nodig om er van alles
mee te kunnen zoals bedienen (kan zelfs draadloos WiFi direct mbv 2
Android toestellen). Een betaalde app, niet echt goedkoop (€ 7,50
ofzo)

Je kunt met zo'n OTG adapter trouwens ook een ander toestel laden,
mits dat een ding is dat een kleine laadstroom accepteert. En als de
host genoeg power en accu heeft.

(*) genoeg power voor een harde schijf zonder eigen voeding heeft iig
mijn telefoon niet, en mijn vorige trok het ook niet. Maar ik ben een
mazzelkont: mijn allereerste externe portable harddisk werd geleverd
met 2 (computer size USB stekkertjes, en 1 mini-USB. Voor oude PC's
die dat op 1 poort wellicht niet trekken(**). Eentje in de adapter,
de andere in een powerbank. Die harddisk en kabel heb ik nog, 320 GB
reis-opslag)

(**)En terecht: bij krap aan genoeg, doet 'ie het, maar misschien heb
je dan net een volle accu. En laat'ie het afweten terwijl je iets
wegschrijft, met een corrupte harddis, als gevolg. Dus wees
gewaarschuwd, als jouw telefoon het wel doet met zo'n 2,5 inch
portable disk. Bij het opslaan dan.
Post by Frank Slootweg
Post by Piet
Post by Erik Baas
[...]
Dat is zeer af te raden. Je kunt je poort ermee mollen, en zelfs
kortsluiting zou me niet verbazen met de troep die Action soms
verkoopt. Ook goedkoop, maar iets minder en wel betrouwbaar: Kruidvat.

Nog een tip: met 2 USB-kabels en een F/F blokje, maak je géén OTG. Je
moet dan nog 2 aders met elkaar verbinden. Ik meen 1 en 5, men goegele
hier desgewenst op.
Post by Frank Slootweg
<http://www.maxxter.biz/default.aspx?ref=ACT-UHB-OTG-01&op=products&op2=item&id=8413>
Ja, koop er meteen 3, en gooi de 2 allerbelabberdst passende weg. Tel
uit je winst. Onderdelenhuis verkoopt OTG adapter kabetje dat er
degelijk uitziet, voor een euro of 4. Zonder te goedkope kaartlezer of
ander onheil erin.