Motorola E5 kan slechts 5 apps tegelijk open hebben
Stef
2019-06-21 08:14:34 UTC
Op mijn Motorola E5, Android 8.0.0, zijn maximaal 5 apps gelijktijdig
geopend. Open ik een 6e, dan wordt een andere weer gesloten (de oudste).

Nu is dat lekker opgeruimd, maar toch niet zo handig als je sneller tussen
wat meer apps wilt schakelen. Dit gedrag heb ik nooit eerder gezien op
andere android toestellen, van o.a. Samsung en ook Motorola.

Kan ik dit gedrag ergens aanpassen? Voorlopig kan ik in de instellingen
niets vinden en op internet zoeken heeft ook nog niets opgeleverd.
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If Bill Gates is the Devil then Linus Torvalds must be the Messiah.
Dirk T. Verbeek
Zal het niet samenhangen met de beschikbare hoeveelheid RAM?
Stef
2019-06-26 07:49:25 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Stef
[...]
Lijkt mij niet, 2GB moet toch niet zo'n beperking zijn? Op mijn Samsung
S5 mini met 1,5GB blijft een haast eindeloze trits apps open staan. Ook
op alle andere toestellen die ik in handen gehad heb ben ik dit niet
eerder tegengekomen.
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If you're careful enough, nothing bad or good will ever happen to you.
Johan Wevers
2019-07-03 15:01:30 UTC
Post by Stef
[...]
Ik denk dat je het Android programmeer model niet helemaal snapt. Als er
een plaatje in de taskmanager blijft staan wil dat helemaal niet zeggen
dat een app nog "open" staat. Sowieso staan er onder Android geen apps
open, hooguit activities of services die weer deel uitmaken van een app.
Als je een app "afsluit" wordt deactieve activity in de closed of paused
state gezet en dat was het, of iets helemaal weggehaald wordt uit het
geheugen bepaald Android zelf. Enige relatie met de plaatjes uit de task
manager is er wel maar geen direct verband.

Zoek maar op Android activity lifecycle voor meer info.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Stef
2019-07-04 11:57:26 UTC
Post by Johan Wevers
Post by Stef
[...]
Ik heb me daar nog niet in verdiept inderdaad. Veel verder dan een
simpel appje schrijven was ik nog niet gekomen. Maar ik denk dat er
in dit geval voor de gebruikservaring niet veel toe doet. ;-)
Post by Johan Wevers
[...]
Maar dat maakt voor mij als simpele gebruiker geen verschil. Ik zie die
plaatjes in de taskmanager wel of niet staan en wil daar op klikken om de
app/activity weer actief te krijgen. En bij alle android toestellen die
ik tot nu toe in handen heb gehad kon dat een aardige rij plaatjes zijn.
Maar om een of andere reden lat deze E5 er maar 5 zien. Of er dan nog wel
of niet iets draait doet er voor mij dan niet toe, ik moet de app weer
opzoek en starten i.p.v. een klik in de task manager.

Dus waarom laat deze E5 er maar 5 zien, en is daar nog iets aan in te
stellen?
Post by Johan Wevers
Zoek maar op Android activity lifecycle voor meer info.
Tja, ooit...
Moest er bij dat simpele appje al aan wennen dat alleen al scherm
draaien er voor zorgt dat bepaalde activities herstart worden en
de boel weer in de uitgangstoestand stond. Da's inmiddels opgelost,
maar die app is verder nog steeds niet helemaal af.
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Johan Wevers
2019-07-07 09:12:42 UTC
Post by Stef
Dus waarom laat deze E5 er maar 5 zien, en is daar nog iets aan in te
stellen?
Lijkt me een beperking van de Motorola launcher. Ik zie er hier ook iets
over: https://forums.lenovo.com/t5/Moto-Z-Force/App-drawer/td-p/3783694
Post by Stef
Post by Johan Wevers
[...]
Zonder overzicht hoe dat werkt (tamelijk contra intuitief als je Windows
of Linux gewend bent) wordt het lastig om dat goed te krijgen is mijn
ervaring.
O. Udeman
2019-07-07 09:40:47 UTC
Post by Stef
Post by Johan Wevers
[...]
Windows is een gebruikersschil voor het besturingssysteem MS-DOS. Het
zelfde geldt voor Android dat draait onder Linux als besturingssysteem.
Johan Wevers
2019-07-08 01:19:05 UTC
Post by O. Udeman
Windows is een gebruikersschil voor het besturingssysteem MS-DOS.
Dat was zo in de windows 9x tijd. Sinds 2000 / XP is dat niet meer zo.
Post by O. Udeman
Het zelfde geldt voor Android dat draait onder Linux als besturingssysteem.
Android draait onder een Linux kernel maar het app subsysteem draait
onder specifieke Android software. En dat is het stuk waar je als app
gebruiker en bouwer het meeste mee te maken hebt, afgezien dan van
stukken code die echt native draaien en via de abi (Android Binary
Interface) met apps communiceren.
Stef
2019-07-08 11:08:01 UTC
Post by Johan Wevers
Post by Stef
[...]
Blijkbaar niet de juiste zoektermen gebruikt, deze was ik niet
tegengekomen. Maar dit werkt dus, dank!

Inderdaad een settings menu na lang drukken leeg plekje home scherm.
Bovenaan in dat scherm een schuifje "App-Suggesties", wat aan stond.
Na uitzetten blijven er dus wel meer dan 5 apps zichtbaar in de App
Drawer! M.i. totaal onlogisch. Ik denk dat als ik dit menu al gevonden
had, het niet in mij opgekomen was dat uitzetten "App-suggesties" er
voor zorgt dat je meer dan 5 apps in de App Drawer ziet. :-(
Post by Johan Wevers
Post by Stef
Post by Johan Wevers
[...]
Inderdaad lastig, en vooral veel zoeken en proberen te begrijpen hoe alles
in elkaar past. Was uiteindelijk iets met 'Bundle savedInstanceState' IIRC
(hobby projectje ligt al even stil). En dan te bedenken dat ik normaal
meest embedded C doe. Geen GUI, maar paar knopjes of een terminal of een
protocol met 'iets' aan de andere kant. Even wennen dus. ;-)
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

To make tax forms true they should read "Income Owed Us" and "Incommode You".
Stef
2019-07-19 16:34:53 UTC
Post by Stef
Post by Johan Wevers
Post by Stef
[...]
Helaas, dit is ook niet permanent, hij gaat uiteindelijk toch spullen
'opruimen' als je een tijdje niet kijkt. :-(
Nu ja, ik laat het er maar even bij.
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

* Simunye is on a oc3->oc12
<daem0n> simmy: bite me. :)
<Simunye> daemon: okay :)
Alex Plantema