Chromecast
O. Udeman
2018-09-07 15:13:53 UTC
Van mijn zoon kreeg ik een Google Chromecast, die hij over had. Was
geweldig, vond hij, want je kunt er alles mee streamen van je telefoon
naar een gewone tv, waar je op deze wijze een smart TV van maakt.

Nou, dat valt dus tegen. In de eerste plaats heeft mijn tv geen HDMI en
die heb je nodig want dit ding (een soort dongle) heeft alleen maar een
HDMI stekker. Dat losten we maar even op door een oude TV, die hij hier
nog had achtergelaten en wel HDMI heeft, voor het experiment te
gebruiken. Het vereiste van een 5GHz wifi was geen belemmering, die
hebben we hier, maar daarna kwam ik nog wat andere dingen tegen.

Om te beginnen word je verplicht een google account te hebben en die te
gebruiken. Dat bevalt me niet zo, want ik heb helemaal niets met Google,
laat staan met alle bemoei- en koppelzucht van Google.

Dan blijkt dat de hardware op zich werkt, maar niet universeel is. Je
moet namelijk wel progs/apps hebben die zijn aangepast op gebruik van
die Chromecast. Bronnen als Youtube en Netflix zijn dat, ook Ziggo Go
werkt vanaf je telefoon. Je PC scherm mirror-en kan met Google Chrome.
Maar ook alleen met Chrome, met andere brwowsers werkt het allemaal niet.

Wat verder ook niet kan is zo maar alles overzetten wat je wilt. zelfs
niet via bovengenoemde toepassingen die compatibel zouden moeten zijn.
Zo ontdekte ik dat in Ziggo Go de replay maar beperkt is af te spelen
via Chromecast en dat bij gebruik van de Chrome browser op de PC
bepaalde sites worden geblokkeerd, die op je PC gewoon te zien zijn.

Ik wil ook mijn eigen films en foto's kunnen streamen, met name vanaf de
telefoon. Dat kan niet met de standaard app ('Home'), maar er blijken
allerlei andere apps voor te zijn. Een gammel zooitje troep, eerlijk
gezegd. Van alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd was er niet een app
die goed werkte. Soms worden bepaalde videoformaten niet weergegeven,
soms foto's niet, kortom: kommer en kwel.

Nog een vrij hinderlijk fenomeen is dat Chromecast af en toe klaagt over
de compatibiliteit van mijn toestel (geen idee wat hij dan wél wil, dus
of het een kwestie is van technische specs, dan wel Android versie, geen
idee). Op zo'n moment doet hij het dus ook helemaal niet, maar op
momenten dat hij niet kraait wordt er kennelijk ook al een enorme
aanslag op de capaciteit gedaan, want de smartphone vreet stroom, wordt
gloeiend heet en loopt ook nog eens regelmatig zo vast als een huis. De
bewering van de gebruiksaanwijzing dat je de telefoon gewoon kunt
blijven gebruiken naast gebruik van Chromecast is dus zeer
twijfelachtig: de telefoon kun je voor het casten kennelijk niet missen,
want zo gauw je hem uitzet of hij vastloopt, valt de verbinding via
Chromecast vrijwel altijd na enige tijd weg.

Conclusie: het is op zich een aardig apparaatje om een beetje mee te
spelen, maar om het echt serieus te nemen, daarvoor voldoet het echt in
de verste verte niet mijn verwachtingen.

Heeft iemand hieromtrent ideeën, tips en/of suggesties?

Ik ben ook benieuwd of er andere universele hardware bestaat die het
zelfde doet als de Chromecast, maar dan wél goed en vooral ook zonder al
die door Google ingebakken beperkingen.

Verder kon ik geen betere andere nieuwsgroep vinden voor dit onderwerp,
dus vandaar dat ik dit bericht hier heb geplaatst. Suggesties voor
andere groepen zijn welkom.
Frank Slootweg
2018-09-09 19:30:08 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Volgens mij is 5GHz niet nodig, maar misschien heb jij een nieuwere
Chromecast dan die ik heb.
Post by O. Udeman
Om te beginnen word je verplicht een google account te hebben en die te
gebruiken. Dat bevalt me niet zo, want ik heb helemaal niets met Google,
laat staan met alle bemoei- en koppelzucht van Google.
Ik kan me niet herinneren dat je een Google account moet hebben, maar
misschien ben ik dat vergeten. (Ik heb een Google account voor mijn
Android apparaten.)

Maar later praat je over "telefoon", is dat dan geen Android apparaat
(dus Google account)?
Post by O. Udeman
[...]
Chromecast is inderdaad absoluut geen universele oplossing. Dat komt
omdat de ondersteuning/software niet in het OS zit, maar er 'bovenop',
in apps/programma's en die apps/programma's dus aangepast moeten worden
voor Chromecast.
Post by O. Udeman
[...]
Gebruik je 'Cast tab' in de Chrome browser op je PC? Dat werkt voor
mij het best.

Wat betreft het gedeeltelijk werken van Replay in de Chrome browser op
je PC: Ligt dat niet aan het desbtreffende programma dat je kijkt?

Mijn ervaring is dat voor sommige programma's je niet vooruit of
achteruit kan postitioneren (door het bolletje op de oranje balk te
verslepen). Ook kan je in een programma dat momenteel bezig is, helemaal
niks, dus niet naar het begin en zelfs niet pauzeren.
Post by O. Udeman
[...]
Als ik me goed herinner (ik heb dit vnl voor audio gebruikt [1]) is
deze app geschikt:

'BubbleUPnP for DLNA/Chromecast'
<https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblesoft.android.bubbleupnp>
Post by O. Udeman
[...]
Hier heb ik geen ervaring mee.
Post by O. Udeman
[...]
Zie boven.
Post by O. Udeman
Ik ben ook benieuwd of er andere universele hardware bestaat die het
zelfde doet als de Chromecast, maar dan wél goed en vooral ook zonder al
die door Google ingebakken beperkingen.
Zoals gezegd, de beperkingen zijn niet 'ingebakken', juist het
tegendeel, ze hebben geen OS-level software - drivers e.d. - gemaakt
voor een echt universele oplossing.

Wat betreft alternatieven, ik heb ooit gekeken naar een 'wireless
display adapter'. Toendertijd de 'NETGEAR Push2TV PTV3000 Wireless
Display Adapter' (bij MediaMarkt). Later kwam de 'MICROSOFT Wireless
Display Adapter' die nu nog te koop is:

<https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_microsoft-wireless-display-adapter-v2-1437006.html?ga_query=Wireless%20Display%20Adapter>

Dat lijkt me een betere oplossing, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Post by O. Udeman
Verder kon ik geen betere andere nieuwsgroep vinden voor dit onderwerp,
dus vandaar dat ik dit bericht hier heb geplaatst. Suggesties voor
andere groepen zijn welkom.
Voor de PC aspekten misschien crossposten naar nl.comp.os.ms-windows.

Succes.

[1] Voor video stream ik van mijn (NAS) Media Server naar de DLNA in
mijn TV, dus niet via Chromecast.
O. Udeman
2018-09-09 20:16:22 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
Aanbevolen wegens de hogere datarate op 5GHz.
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
Het is het eerste wat gevraagd wordt tijdens de installatie.
Post by Frank Slootweg
Maar later praat je over "telefoon", is dat dan geen Android apparaat
(dus Google account)?
Het is een Android phone. Dat is trouwens niet "dus Google account"...
Post by O. Udeman
[...]
Het is de enige browser waarop dat zo werkt. Geen enkel andere browser
doet het, maar daarom is Chrome natuurlijk ook van Google..
Post by Frank Slootweg
[...]
Ik verwachte die functionaliteit van Chromecast, maar dat heeft het niet.
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
Ik ga er naar kijken.
Post by O. Udeman
[...]
Dank daarvoor.
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
De beperkingen gaan verder: een toepassing die je prima kunt gebruiken
via Android (maar ook via windows) is Ziggo Go. Je kunt daarin alles
terugkijken via replay. Chromecast blokkeert merkwaardigerwijs die
optie. Erg storend.
Post by Frank Slootweg
[...]
Ook daar ga ik eens naar kijken.
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
Dat heb ik hier niet. Maar ik denk dat het meer in de richting ligt van
wat ik zoek dan Chromecast.

Nogmaal bedankt voor je reactie.
M.Vrolijk
2018-09-12 08:30:49 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Je krijgt een Chromecast cadeau van je zoon en vervolgens ga je een potje
zeiken omdat je verouderde apparatuur en inzichten het niet aankunnen. Get a
life!
M.Vrolijk
2018-09-12 11:38:15 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Ter aanlulling:
Wat je zegt: Chromecast is maar een speeltje voor de digi-dummies, meer
niet, en is er om genegeerd te worden, dan hoef je je ook niet druk te
maken.
Je wilt blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Welke
gek(ken) streamen video's van hun smartphones naar tv?? Koop dan een
ordentelijke digitale camera met voldoende video power en speel het
geheugenkaartje af met je tv/mediaplayer. Voor de rest heeft smart tv toch
voldoende reach voor alerlei websites? Of gebruik desnoods je HD-tv als
monitor voor je laptop. Mogelijkheden genoeg.
Frank Slootweg
2018-09-12 13:23:07 UTC
Post by M.Vrolijk
Post by O. Udeman
[...]
Hij streamt niet alleen vanaf een smartphone.

Een (andere) digitale camera is misschien niet eens relevant.

De andere 'oplossingen' - mediaplayer, SmartTV en TV als monitor -
zijn ook krikkemikkerig en ook beperkt.

Bottom line: Streaming staat nog in de kinderschoenen en vereist nog
steeds allerlei houtje-touwtje werk en er is geen one-size-fits-all
oplossing.

FYI, ik heb al een paar mediaplayers en een (not-so) SmartTV
versleten. Die spullen zijn verouderd/obsolete voor dat je het weet.
M.Vrolijk
2018-09-12 13:31:41 UTC
Post by O. Udeman
Hij streamt niet alleen vanaf een smartphone.
Een (andere) digitale camera is misschien niet eens relevant.
De oplossingen die ik geef is professioneler, als jij wil blijven sukkelen
met dat WiFi gestream, geluk ermee!
Frank Slootweg
2018-09-12 15:53:06 UTC
Post by M.Vrolijk
Post by O. Udeman
Hij streamt niet alleen vanaf een smartphone.
Een (andere) digitale camera is misschien niet eens relevant.
De oplossingen die ik geef is professioneler, als jij wil blijven sukkelen
met dat WiFi gestream, geluk ermee!
Ach gossie, meneer knipt *nog* meer stilzwijgend weg! Alleen maar
gesneer en geen echte argumenten?

En die weggeknipte SmartTV en laptop "sukkelen" *niet* "met dat WiFi
gestream"!?

En die geweldige mediaplayer en SmartTV van jou zijn *welke* en
krijgen updates voor nieuwe media formaten voor *hoeveel* jaar?
M.Vrolijk
Belg?
Frank Slootweg
2018-09-12 20:08:58 UTC
Post by M.Vrolijk
Post by M.Vrolijk
Post by O. Udeman
Ach gossie, meneer knipt *nog* meer stilzwijgend weg! Alleen maar
gesneer en geen echte argumenten?
Belg?
Blijkbaar een gevalletje van sarchasm.

En wederom knipte meneer stiekum de argumenten en vragen van zijn
'opponent' en liet hij de specifieke vragen onbeantwoord. Iets van
'mond' en 'tanden'?

QED. ED.
M.Vrolijk
2018-09-12 21:13:18 UTC
"Frank Slootweg" schreef in bericht
Post by Frank Slootweg
En wederom knipte meneer stiekum de argumenten en vragen van zijn
'opponent' en liet hij de specifieke vragen onbeantwoord. Iets van
mond' en 'tanden'?
QED. ED.
nee sukkeltje, ik knip slechts om het overzichtelijk te houden. Stream
ze....
Flibsy
2018-09-12 21:28:44 UTC
Post by Frank Slootweg
[...]
Het overzicht is meer gebaat bij quoten met quotehaken.
Flibsy
BugHunter
2018-09-12 21:32:51 UTC
Post by Frank Slootweg
[...]
Noem jij dit bericht van jou overzichtelijk?
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ano
2018-09-13 12:45:12 UTC
On 07/09/2018 17:13, O. Udeman wrote:
<knip>
Post by O. Udeman
Ik ben ook benieuwd of er andere universele hardware bestaat die het
zelfde doet als de Chromecast, maar dan wél goed en vooral ook zonder al
die door Google ingebakken beperkingen.
Interessant alternatief kan zijn om kleine tablet met HDMI uitgang
achterop de TV te tapen. Vervolgens deze bedienen met draadloze muis.
Je kunt dan alles casten naar de TV, waar de tablet toegang toe heeft.
Zelfs zonder internettoegang, als je bijv. een film of wat dan ook
lokaal hebt staan.
O. Udeman
2018-09-13 17:05:48 UTC
Post by Ano
<knip>
Post by O. Udeman
[...]
Beetje prijzig als experiment, wanneer je zo iets (zoals ik) niet hebt
liggen.. Maar op zich zeker ook een idee om in gedachten te houden.
Ano
2018-09-14 11:00:25 UTC
Post by O. Udeman
Post by Ano
<knip>
Post by O. Udeman
[...]
Alternatief is een Android "TV Box" of een "TV Dongle", al dan niet met
bijgeleverde afstandsbediening. Dat is eigenlijk een tablet in het
klein, maar zonder scherm, die je in de HDMI van je TV prikt. Dus een
soort van 'Google Chromecast' die door de gebruiker WEL zelf in te richten.
Je hebt gewoon toegang tot Google Play. Als ik het goed heb kun je
gewoon elk full-screen naar je TV casten
Ordegrootte kosten vanaf EUR 50 of zo, geloof ik.
O. Udeman
Dank, weer wat geleerd! Ik ga me hier eens even verder op oriënteren.
Huibert Bol
2018-09-13 15:44:12 UTC
Ik ben ook benieuwd of er andere universele hardware bestaat die het zelfde
doet als de Chromecast, maar dan wél goed en vooral ook zonder al die door
Google ingebakken beperkingen.
Als prijs geen belemmering is: de Nvidia Shield.
--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see." --Raven
2018-10-05 11:38:39 UTC
Post by O. Udeman
Nou, dat valt dus tegen. In de eerste plaats heeft mijn tv geen HDMI
Dan is hij uit de middeleeuwen.
HDMI stekker.
O. Udeman
2018-10-05 11:51:54 UTC
Post by J
Post by O. Udeman
Nou, dat valt dus tegen. In de eerste plaats heeft mijn tv geen HDMI
Dan is hij uit de middeleeuwen.
Toen waren er nog geen tv's.
HDMI stekker.
Piet
2018-10-05 12:29:04 UTC
Post by J
Post by O. Udeman
Nou, dat valt dus tegen. In de eerste plaats heeft mijn tv geen HDMI
Dan is hij uit de middeleeuwen.
En presteert hij misschien nog uitstekend, terwijl hij met zekerheid
geen privacy-risico vormt zoals "smart" tv's.

-p
Rob
2018-10-05 12:43:24 UTC
Post by Piet
Post by J
Post by O. Udeman
[...]
De mensen die er naar kijken vinden hun eigen TV altijd "het beste" of
"prima beeld geven" (dat komt omdat je je snel aanpast aan het beeld,
ook als het vrij slecht is) maar ik denk niet dat er veel TV's zijn die
een na huidige maatstaven goed beeld geven (en een acceptabel energie
verbruik) en TOCH geen HDMI hebben.

Het moment dat "alle nieuwe TV's" dat hebben gekregen is nu meer dan
13 jaar geleden.
Piet
2018-10-05 13:34:08 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by J
Post by O. Udeman
[...]
Totdat je in bijv. een mediamarkt komt en naar de nieuwste tv's daar
gaat kijken. Dan realiseer je je in eerste instantie dat het beeld
toch wel verschrikkelijk veel beter is dan van jouw tv. En in tweede
instantie dat je belazerd wordt waar je bij staat: tv's in "shop mode"
en aangestuurd met "voorgekookte" UHD beelden, nooit met huiskamer-
instellingen en normale uitzendingen direct van de kabel, laat staan
uitzendingen in SD.

-p
Rob
2018-10-05 13:45:52 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
Post by J
Post by O. Udeman
[...]
Dat is zeker iets om op te letten, maar zelfs "upscaled SD" ziet er op
een moderne TV veel beter uit dan op een originele SD TV. UHD heeft dan
niet veel zin, maar HD zeker wel. En een HD TV heeft ook HDMI.
(als je even een handvol "early adopter" exemplaren weglaat die al op de
markt waren voor die "HD Ready" en "Full HD" merktekens er waren, zo'n
beetje 2004)

Shop mode is belazeren, maar het is ook nodig omdat er in een winkel
vaak veel meer licht is dan in een huiskamer. Als een TV er in shopmode
veel beter uitziet dan in normale mode (en niet alleen "helderder")
dan zou ik hem niet nemen. Het verschil tussen de vroege LCD TV's en
de huidige is juist dat ze in huiskamer mode een goed beeld met
natuurgetrouwe kleuren kunnen geven terwijl de eerste TV's meer geschikt
waren voor computertoepassingen (alleen verzadigde kleuren).

Waar je 10-13 jaar geleden nog extra veel geld kwijt was voor een TV die
een beetje goed beeld gaf (dus goede kleuren) is dat tegenwoordig wel
zo'n beetje standaard geworden. Wellicht zijn er nog wat supergoedkope
toestellen die slecht beeld geven (TN schermen) maar veel zul je dat niet
meer tegenkomen.
O. Udeman
2018-10-05 14:05:10 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by J
Post by O. Udeman
[...]
Ik vind een prima werkende tv met beeldbuis, die al die jaren geen manco
heeft vertoond en voor het aanschouwen van standaard tv programma's
wordt gebruikt niet iets om te doen of het belachelijk is om die nog te
hebben en te gebruiken. Bovendien heb ik diverse apparaten als
videorecorders, dvd spelers, dvd recorder, camcorder en
beveiligingscamera's, waarvoor ik op dat toestel 3 scartaansluitingen
heb, tulpjes voor composietvideo en audio, y-connector en uiteraard ook
een RF (coaxiale antenne) aansluiting.
Ik heb hier ook een hd tv, met uiteraard beter beeld (maar helaas
slechter geluid) en die heeft nog één armzalige scartplug, één
composietvideo aansluiting, RF aansluiting, een of andere digitale
aansluiting die me niks zegt, een PC aansluiting en drie keer hdmi.
Voor mijn bestaande spullen is dat al vrij lastig, gezien het genoemde
dat ik wil kunnen aansluiten.
Toen ik ging kijken naar een nieuw toestel, kwam ik tot de ontdekking
dat er tegenwoordig vrijwel niets meer te koop is waar meer op zit dan
hdmi en usb. Over vooruitgang gesproken.. :-(
Bij reviews komen ze ook meestal niet verder dan hoe levensecht het
allemaal wel niet is, of het scherm nou wel of niet gebogen is en de
breedte van de rand om je scherm. Zeg maar het zelfde soort geneuzel als
in reviews van nieuwe telefoons. Zinnige reviews en een fatsoenlijk
overzicht van opties en technische gegevens moet je met een kaarsje
zoeken. Ik heb trouwens ooit eens geprobeerd uit te leggen aan zo'n tv
boer wat ATV is en dat ik dat wilde kunnen ontvangen. Hij keek me aan of
ik van een andere planeet kwam.. :-p
Frank Slootweg
2018-10-05 17:39:38 UTC
O. Udeman <***@nona.me> schreef:
[...]
Post by O. Udeman
[...]
Mijn TV heeft nog 2 SCART aansluitingen. Voor de rest min of meer
hetzelfde als die van jou.
Post by O. Udeman
[...]
Ik neem - gedeeltelijk - nog ATV op op een HDD recorder. Dat begrijpen
ze helemaal niet, "Analoog op een digitale recorder!?". (Ja, ik heb ook
een digitale (DVB-C) HDD recorder.)

"Over vooruitgang gesproken": 'SmartTV', totaal nutteloos, veroudert
waar je bij staat. Binnen de kortste keren worden de firmware of/en
'apps' niet meer ge-update en kan je computer van tig jaar oud, meer dan
je TV van een paar jaar geleden. Waar kan ik een 'domme' TV kopen!? :-(

Daarom probeer ik alle 'smartness' *buiten* m'n TV te houden, vnl in
mijn computer en (Android) tablet, maar dan moeten die natuurlijk wel
een beetje fatsoenlijk video kunnen streamen naar je TV.

Zo zijn we dus weer terug bij je OP.

Heb je nog een andere, betere - dan Chromecast - streaming oplossing
kunnen vinden?
O. Udeman
2018-10-05 18:08:21 UTC
Post by Frank Slootweg
[...]
Post by O. Udeman
[...]
Ja. In China heb ik een Tanix TX3 Max gekocht. Interessant ding, prijs
ongeveer dat wat van een Chromecast hier kost. Helaas heeft deze Tanix
een fout: het geluid begint in eerste instantie wel goed, maar na een
paar minuten beginnen er haperingen in te komen, na een kwartier heb je
nog maar de helft van de tijd geluid en na een half uur hoor je
sporadisch nog een hikje. Als je hem laat afkoelen en opnieuw start
begint het hele verhaal opnieuw. Jammer, dat wordt dus een klacht
indienen en dan maar kijken of het goed wordt opgelost.. Nou ja, het is
een hobby en daar moet je wel eens wat voor over hebben he..
Ano
2018-10-05 18:17:01 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Ah, mooi dat je wat gevonden hebt.
Zie je dan gewoon een 'Android beginscherm' op je tv als je hem erin
steekt, en kun je gewoon via de Play store apps installeren en full
screen van alles draaien?
O. Udeman
2018-10-05 22:03:56 UTC
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Ja. Het is een compleet systeem met Android 7. Bij eerste keer inpluggen
start hij op met een instellingenmenu, daarna krijg je bij opstarten een
fraai homescreen, met keuzes uit een aantal apps die er standaard
inzitten. Maar je kunt dus ook alle apps via Playstore krijgen en ook
gewoon naar de menukeuzes die je in android hebt en kunt daarmee dus
alles wat android kan. Maar dan dus rechtstreeks bestuurd via een
afstandsbediening en niet via een extra apparaat via wifi zoals bij de
chromecast.
Kiezen voor rooten is er ook ingebakken, simpel een keuze in een menu!
Het is, zeker voor het geld, een erg leuk ding. Alleen jammer dat deze
dus die fout heeft. Mijn ervaring met onze vrienden van ali is op dat
punt wel positief: ik heb eerder dingen gekocht waar iets aan mankeerde
en heb dat altijd vergoed gekregen. Bij tegenwerking van de leverancier,
beslist Ali. En die doen niet kinderachtig. Mits je wel zelf een goed
verhaal hebt en vooral ook bewijs kunt leveren van het probleem dat je
hebt. Ik ben dat al aan het voorbereiden en heb al filmpjes gemaakt
waarop het manco duidelijk is te horen. Dus we gaan binnenkort er eens
even goed voor zitten om een zodanig verhaal op te stellen dat ook
minder engelse-taalvaardige chinezen het kunnen snappen..
Ano
2018-10-06 09:28:17 UTC
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Is er niet een firmware update beschikbaar? Zie
http://www.tanix-box.com/downloads/
Misschien kun je beter eerst contact opnemen met Tanix dan met AliExpress.
O. Udeman
2018-10-06 10:04:22 UTC
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Nieuwste update zit er al in. Ik zal er nog eens over denken, maar de
ervaring leert dat klachtenafhandeling via AliExpress goed werkt. Ik heb
overigens alles geprobeerd wat ik maar kon verzinnen, zowel in de
instellingen als middels een harde reset van het systeem, maar daar zit
het niet in. Het lijkt er op dat het een warmteprobleem is, gezien de
symptomen.
Ano
2018-10-06 10:18:23 UTC
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Ah, warmte. Zou dan inderdaad kunnen liggen aan dit exemplaar en niets
te maken hebben met software.
O. Udeman
2018-10-06 10:22:04 UTC
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
In de eerste minuten dat hij aan staat werkt alles goed, daarna begint
het uitvallen van het geluid en dat verergert tot het uiteindelijk
helemaal weg is.
Ano
2018-11-05 16:04:39 UTC
Post by O. Udeman
In de eerste minuten dat hij aan staat werkt alles goed, daarna begint
het uitvallen van het geluid en dat verergert tot het uiteindelijk
helemaal weg is.
Beste OP, is het nog goed gekomen met een nieuw exemplaar? Ben benieuwd,
ik denk er ook aan zoiets te bestellen.
O. Udeman
2018-11-05 17:03:08 UTC
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Zoals verwacht was AlieExpress behulpzaam en is het goed geregeld
(gewoon hele aankoopbedrag terug gekregen).
Heb nu gezocht op een vergelijkbaar systeem en dat bleek er zelfs met
Android 8 te zijn. Dat heb ik besteld en inmiddels binnen en daar ben ik
nu mee aan het uitproberen. Prijs van zoiets ligt onder die van een
Chromecast (prijs daarvan is hier op dit moment overal 39 euro), dus dat
maakt het doenlijk om om mee te experimenteren! Er is trouwens heel veel
keuze in, ook in hogere prijsklassen maar het is moeilijk te bepalen wat
je nu precies krijgt. Belangrijk is welke software er in al in zit en
welke apps je wel of niet kunt installeren. Maar dat weet je dus van
tevoren niet. Reden voor mij om het voorlopig te houden bij de
goedkoopste aanbieding die ik kon vinden met de modernste verse van
Android er in en met 2k memory en en 16 gig opslag minimum. Daar kwam in
dit geval een Docooler R39 4K uitrollen Ik heb me niet laten afschrikken
door de gekke naam (Chinezen zijn daar nog beter in dan Japanners!) en
heb hem besteld. Prijs van dergelijke dingen ligt incl. verzenden zo
rond de 30 euro.
De mijne was een paar euro meer omdat ik er een draadloos toetsenbordje
bij heb besteld. Dat maakt de bediening handiger, vergeleken met de
standaard afstandsbediening en is dus wel een aanrader.
Ano
2018-11-05 17:52:54 UTC
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Ik geloof dat ik toch maar zo'n Tanix ga proberen. Ik heb het idee dat
daar meer suppport op zit qua firmware updates en zo dan bij Docooler.
Ben ook erg blij met een 'root' knop die bij de Tanix is ingebouwd.
Als toetsenbordje koop ik er een iPazzPort KP-810 / i8 bij.
Qua prijs kun je je er allemaal niet aan miskopen. Ik meld me wel weer
eens terug met ervaringen na 5 december ;-)
Rob
2018-11-05 18:16:11 UTC
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Ja ik zou alles maar in 1 keer bestellen bij dezelfde winkel want boven
de 22 euro heb je tegenwoordig altijd een douane aanslag erbij en dat
betekent behalve een procent of 25 aan belastingen meteen een vast bedrag
van 13 euro kosten. Daardoor is iets van rond de 30 euro kopen relatief
onvoordelig.
Ano
2018-12-13 21:11:20 UTC
Post by Rob
Post by Ano
Post by O. Udeman
Post by Ano
Post by O. Udeman
[...]
Ik heb al weer een paar weken de Tanix in huis, leuk ding!
(hoefde niets aan invoerrechten of btw te betalen, het apparaat kostte
daarom slechts EUR 32)
Rob
2018-12-14 09:10:13 UTC
Was dat bij AliExpress met "AliExpress standard shipping"?
Ano
2018-12-14 11:25:34 UTC
Post by Rob
Post by Ano
[...]
Was via BangGood, maar de verzender had gesjoemeld met de waarde van de
inhoud.... Op het pakketje stond dat de inhoud EUR 10 of EUR 15 waard
was, precieze bedrag weet ik niet meer.
Rob
2018-12-14 12:27:48 UTC
Post by Ano
Post by Rob
Post by Ano
[...]
Ok maar dat werkt niet meer met "AliExpress standard shipping" omdat
Ali dan het bedrag wat ze aan jou factureren ook naar de douane stuurt.

Ik vroeg me af of dat wellicht in tijden van drukte niet 100% werkte maar
daar is dit dus geen voorbeeld van.
Paul Slootman
2018-12-20 13:11:02 UTC
Post by Ano
Post by Rob
Post by Ano
[...]
Als je bij Banggood "priority direct mail" kiest, dan worden evt. btw
en inklaringskosten door banggood vergoed :-)

Paul

Rob
2018-10-05 19:29:18 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
Toen SCART nog interessant was om te hebben en ik meer apparaten wilde
aansluiten dan de TV aansluitingen voor had heb ik bij de mediamarkt
een "Vivanco SBX99 AV control 5" gekocht.
Dat is een 5-poorts bidirectionele SCART switch. Daar sluit je alles
op aan wat je hebt en alles werkt met alles (zowel recorders en andere
bronnen als je TV kun je aansluiten, meerdere TV's zelfs)
Hij schakelt automatisch naar de laatst ingeschakelde bron maar er zit
ook een afstandsbediening bij.
Tegenwoordig ligt dat ding in de hoek met niet meer interessante maar
jammer om weg te gooien rotzooi...
Post by Frank Slootweg
[...]
Als je geen smart TV wilt en je ook niet tevreden bent met het geluid
van een moderne TV kun je ook gewoon een monitor kopen.
(direct naar een ingebouwde tuner kijken lukt toch al bijna niet meer,
overal krijg je wel een settopbox bij waar HDMI uit komt)

Het kan handig zijn er dan een soortgelijke box als boven beschreven
bij te kopen maar dan voor HDMI. Dwz een aantal HDMI ingangen, een
of twee HDMI uitgangen, en audio output. Heel leuke dingen waren te
koop van het merk LiGaWo maar dat is spoorloos verdwenen.
Frank Slootweg
2018-10-05 19:46:02 UTC
Post by Rob
Post by Frank Slootweg
Post by O. Udeman
[...]
[Over een 5-poorts bidirectionele SCART switch.]
Post by Rob
Post by Frank Slootweg
[...]
Hmmm! Interessant idee! Bedankt.

Ik gebruik mijn TV inderdaad voornamelijk als monitor. De enige
uitzondering is als DLNA renderer voor foto's (en een beetje video)
vanaf een NAS, maar daar zijn ook andere oplossingen voor te bedenken.

Ik zal er aan denken als ik aan een nieuwe kijkbuis toe ben. Zo'n ding
zal toch *ooit* stuk gaan, niet? Misschien een klein ongelukje tijdens
het bloemengieten?
Post by Rob
[...]
Ja, een switch met een afstandsbediening, dan heb ik er vijf i.p.v.
vier! :-)
Rob
2018-10-06 08:06:33 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by Rob
[...]
Meestal heb je de afstandsbediening van de switch niet echt nodig omdat
die dingen allemaal wel auto-switching doen, dwz ze schakelen steeds
naar het kanaal wat het laatste aan gaat. Alleen bij dingen als de
Chromecast heb je daar niks aan omdat die altijd aan is.

Gisteren nog zitten googlen maar je vindt alleen nog al die hardstikke
leuke producten die LiGaWo had in webshops die hun assortiment niet
updaten en hier en daar op 2e hands sites, maar de originele site
ligawo.eu is al wel een jaar uit de lucht en nergens is iets te vinden
over een faillissement of een ander bericht dat ze gestopt zijn.
Maar kennelijk zijn ze historie.

Het was een eenmans bedrijf maar ze hadden tientallen producten.
Dat laat je denken dat het alleen relabeling was maar de "originele"
versie zie ik ook nergens.
Ze hadden ook de dingen waar anderen hier naar zochten, bijvoorbeeld
een SCART naar HDMI converter en allerlei goedkope maar goede scalers om
bijvoorbeeld PC video output te converteren naar TV standaards (SD en HD).
Die dingen waren gewild bij sommige gamers en die zitten nu ook met de
handen in de lucht.
Piet
2018-10-06 09:13:50 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by Rob
[...]
Mijn bepaald-niet-nieuwe tv was bij aankoop ook een "smart" tv.
Als zodanig gebruik ik hem al heel lang niet meer. Hoofdgebruik
is als tv, met CI+ module aan de kabel.
Hij zit ook (bekabeld) aan mijn LAN en ik gebruik hem om video's
en foto's vanaf mijn NAS te bekijken. In mijn router heb ik voor
de tv alle internet toegang geblokkeerd.
Mocht de tv het ooit begeven en ik weer een 'top notch' tv willen,
dan zal ik daar dezelfde "smartfree" setup voor gebruiken.

-p
2018-10-08 14:48:29 UTC
Post by Frank Slootweg
"Over vooruitgang gesproken": 'SmartTV', totaal nutteloos,
Ik vind smart tv ook niet nuttig:Op de mijne zit b.v. ook een
webbrowser maar dat is niet handig zonder een qwerty toetsenbord.
kunnen vinden?
Piet
2018-10-08 15:46:33 UTC
http://internetoptv.com/smart-tv/toetsenbord-samsung-smart-tv/

-p
2018-10-14 22:48:23 UTC
Ik heb een lg toestel geen samsung.
Piet
2018-10-15 08:21:17 UTC
Post by J
Post by Piet
http://internetoptv.com/smart-tv/toetsenbord-samsung-smart-tv/
Ik heb een lg toestel geen samsung.
En dat moeten we hier maar raden?

-p
Paul Slootman
2018-10-15 09:31:33 UTC
Post by Piet
http://internetoptv.com/smart-tv/toetsenbord-samsung-smart-tv/
Ik heb een lg toestel geen samsung.
Ik heb aan mijn pc ook een ander merk toetsenbord dan van de pc,
werkt gewoon.

Aan mijn Sony Smart TV heb ik gewoon een willekeurige draaloze
toetsenbord aangesloten (dus de dongle ervan in de TV), werkt gewoon.
Voordeel van standardisatie.

Paul
2018-10-15 11:50:01 UTC
Dan staat zeker in de gebruiksaanwijzing dat dat werkt.
Paul Slootman
2018-10-16 11:24:43 UTC
Post by J
Post by Paul Slootman
[...]
Het is gewoon een Android systeem, en aan een Android systeem kun je
gewoon USB HID (human interface device) apparaten op aansluiten zoals
muis en toetsenbord. Geen idee of het in de handleiding staat, wie leest
die nou :-) Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet, hang
even je toetsenbord van je pc er aan, of een muis.

Paul
O. Udeman
Werkt ook bij elke Android phone, mits voorzien van usb on the go.
2018-10-17 13:28:39 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Ik heb geen android tv: wel een soort smarttv met een webbrowser en
een paar apps zoals buienradar. Ik doe de moeite er niet eens voor.
Dirk T. Verbeek
2018-10-20 15:46:28 UTC
Post by J
Ik vind smart tv ook niet nuttig:Op de mijne zit b.v. ook een
webbrowser maar dat is niet handig zonder een qwerty toetsenbord.
Op de achterkant van de afstandsbediening van m'n Philips TV zit zo'n
toetsenbord, wel klein maar het werkt.
2018-10-22 11:37:02 UTC
Bij mijn LG niet, anders zou het wel handig zijn.
J.van Veen
2018-10-10 21:26:30 UTC
"O. Udeman" schreef in bericht news:5bb76f9d$0$32243$***@news.xs4all.nl...

je blijft een O.U. de Zeikerd
youp
2018-11-05 22:35:02 UTC
"O. Udeman" schreef in bericht news:5bb76f9d$0$32243$***@news.xs4all.nl...

Sinds kort de gelukkige bezitter van de Zidoo X19S, ietsje duurder, gratis
bezorgd door Bol.com. Volledige snelle Android computer.
O. Udeman
2018-11-05 23:50:19 UTC
Staat niet bij Bol.com. Ook nergens anders trouwens.
Ano
2018-11-06 06:53:32 UTC
Waarschijnlijk X9S.
youp
2018-11-06 10:15:00 UTC
Post by O. Udeman
Post by youp
Sinds kort de gelukkige bezitter van de Zidoo X19S, ietsje duurder,
gratis bezorgd door Bol.com. Volledige snelle Android computer.
Staat niet bij Bol.com. Ook nergens anders trouwens.
Post by youp
Waarschijnlijk X9S.
yep, inmiddels uitverkocht, prijssegment 110 euro
Rob
Dat moet dan wel uitverkoop geweest zijn...
O. Udeman
2018-11-06 12:35:11 UTC
Post by Rob
Post by youp
Post by youp
Waarschijnlijk X9S.
yep, inmiddels uitverkocht, prijssegment 110 euro
Dat moet dan wel uitverkoop geweest zijn...
Genoemd type dateert van twee jaar geleden. Volgens de specs had hij
Android 4. Er werd toen €169 voor gevraagd.
youp
2018-11-07 09:18:41 UTC
Post by O. Udeman
Genoemd type dateert van twee jaar geleden. Volgens de specs had hij
Android 4. Er werd toen €169 voor gevraagd.
Ik moet eerlijk zijn, ik heb hem via Marktplaats voor 80 euro. Het is echt
een te gek ding!
Rob
2018-11-06 09:07:08 UTC
Post by youp
Sinds kort de gelukkige bezitter van de Zidoo X19S, ietsje duurder, gratis
bezorgd door Bol.com. Volledige snelle Android computer.
Dat is wel een ander marktsegment en toepassingsgebied dan een Chromecast.