permissions sd card
richard lucassen
2019-04-19 14:32:09 UTC
Wellicht dat iemand het hier weet:

Ik heb een Android-6 met een SD card erin die ik niet als internal kan
formatteren. Sinds Android-5 heeft men de (irritante) regel dat een
programma alleen maar naar z'n eigen Android/data/<url>/ dir iets kan
schrijven (op zich goed, maar waarom kun je het niet
uitschakelen als je weet wat je doet?) Maar goed, ik heb een non-rooted
device (lukt niet, maar hoef ik ook niet per se)

Maar als ik met een filemanager een directory wil toevoegen dan lukt
dat wel. De vfat geformatteerde disk heeft de directory permissies
root.everybod rxwr-xr-x.

Die filemanager is ook maar gewoon een app. Het ding is geen root en
als-ie lid is van everybod dan zou die het ook niet mogen.

Waarom mag die filemanager nou wel wat andere pakketten niet mogen?

R.
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
Huibert Bol
2019-04-21 08:02:46 UTC
Post by richard lucassen
Waarom mag die filemanager nou wel wat andere pakketten niet mogen?
Blijkbaar heeft deze app de machtiging WRITE_EXTERNAL_STORAGE (Inhoud
van SD-kaart wijzigen of verwijderen).
--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see." --Raven
Richard Lucassen
2019-04-22 09:38:14 UTC
On Sun, 21 Apr 2019 10:02:46 +0200
Post by Huibert Bol
Post by richard lucassen
Waarom mag die filemanager nou wel wat andere pakketten niet mogen?
Blijkbaar heeft deze app de machtiging WRITE_EXTERNAL_STORAGE (Inhoud
van SD-kaart wijzigen of verwijderen).
Dat heeft die app ook. Kijk maar, het gaat om syncopoli:

https://gitlab.com/fengshaun/syncopoli/tree/master

Maar ik krijg steevast "permission denied" op de SD card. Maar waarom
doet die filemanager het dan wel?

https://simplemobiletools.com/

Ik heb de maker ervan dat gevraagd:

<quote>
Well the app uses the casual Storage Access Framework, thats the way SD
card files have to be handled by all apps.
</quote>

Dus waarom die filemanager er overal nu wel bij mag en syncopli niet,
daar heb ik nou nog steeds geen antwoord op.

Het staat ook niet bij de FAQ op de site.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Johan Wevers
2019-07-09 14:03:49 UTC
Post by Richard Lucassen
Dus waarom die filemanager er overal nu wel bij mag en syncopli niet,
daar heb ik nou nog steeds geen antwoord op.
Waarschijnlijk is het de ingebouwdew filemanager van de ROM en is die in
/system/app geinstalleerd. Dan heb je wat meer rechten.

Om van dit hele gezeik af te zijn heb ik root + Xposed, en de Xposed
module XinternalSD geinstalleerd. Dan kun je aangeven dat de SD kaart
zich weer gedraagt zoals het hoort.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Ano
2019-07-09 16:12:35 UTC
Post by Johan Wevers
Post by Richard Lucassen
[...]
Helaas hebben sommige apps er problemen mee als Xposed actief is... :-(

Het blijft irritant dat Android zo moeilijk doet over schrijfrechten bij
een sd kaart, ik worstel er ook regelmatig mee...