pdf/ebooks lezen onder android (TV)?
2021-04-25 15:07:27 UTC
Weet iemand een goede, gratis app om pdf bestanden of ebooks te lezen
op android en android TV?
youp
2021-04-25 15:35:35 UTC
volgens mijn PLay Store: pdf reader
2021-04-30 08:19:19 UTC
Post by youp
volgens mijn PLay Store: pdf reader
Zijn die pdf reader en fbreader ook voor android tv? Ik kan namelijk
niks vinden in die app store van android tv: ook niet als ik het
zoekwoord pdf invoer.
Rob
2021-04-30 08:32:06 UTC
Post by J
Post by youp
volgens mijn PLay Store: pdf reader
Zijn die pdf reader en fbreader ook voor android tv? Ik kan namelijk
niks vinden in die app store van android tv: ook niet als ik het
zoekwoord pdf invoer.
Dat is een beetje een plaag met Android TV.
Nauwelijks apps, alleen wat van die streams van programma's die je niet
wilt bekijken en betaalde diensten. En allerlei VPN's.
Zou toch fijn zijn als je gewoon iedere app uit de speelwinkel kon
installeren ook al werkt ie dan niet optimaal op een TV...
2021-04-30 08:50:56 UTC
Post by Rob
Dat is een beetje een plaag met Android TV.
Nauwelijks apps, alleen wat van die streams van programma's die je niet
wilt bekijken en betaalde diensten.
Klopt: het voornamelijke nut van android tv is eigenlijk alleen
streamingdiensten als netflix draaien.
Post by Rob
En allerlei VPN's.
Zou toch fijn zijn als je gewoon iedere app uit de speelwinkel kon
installeren ook al werkt ie dan niet optimaal op een TV...
Inderdaad: volgens mij is het aanbod aan apps bij android tv veel
beperkter dan bij de android voor de smartphone.
youp
Met de smart tv box X96 ben je uit de problemen voor 50 euro.
Sjoerd
2021-04-25 18:25:54 UTC
Post by J
Weet iemand een goede, gratis app om pdf bestanden of ebooks te lezen
op android en android TV?
Mijn favoriet is FBReader voor ebooks.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.geometerplus.zlibrary.ui.android&hl=nl

Installeer je daarnaast de FBReader PDF plugin, dan zijn met FBReader ook
pdf's te lezen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.geometerplus.fbreader.plugin.pdf&hl=nl
Een voordeel is dat de bediening voor ebooks en pdf's nu grotendeels
hetzelfde is.

Installeer je bovendien de FBReader ComicBook plugin, dan zijn met FBReader
.cbr- en .cbz-bestanden te lezen. (Gebruikt voor stripverhalen.) De bediening
is precies hetzelfde als bij pdf's, dus ken je de ene, dan ben je ook gelijk
thuis in de andere.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.geometerplus.fbreader.plugin.comicbook&hl=nl
Sjoerd
2021-04-27 12:00:48 UTC
Post by J
Weet iemand een goede, gratis app om pdf bestanden of ebooks te lezen
op android en android TV?
Wat ik net nu tegenkom: 'Die besten eBook-Reader für iOS & Android' op het
Duitse Nextpit.
Verscheidene daarvan ondersteunen ook pdf's, en meer.

www.nextpit.de/ebook-reader-beste-apps
2021-04-30 08:52:01 UTC
Post by Sjoerd
Wat ik net nu tegenkom: 'Die besten eBook-Reader für iOS & Android' op het
Duitse Nextpit.
Verscheidene daarvan ondersteunen ook pdf's, en meer.
www.nextpit.de/ebook-reader-beste-apps
Die readera lijkt mij wel wat: zal hem eens uitproberen op mijn
smartphone.
2021-05-16 13:20:22 UTC
Post by J
Die readera lijkt mij wel wat: zal hem eens uitproberen op mijn
smartphone.
Die readera is inderdaad een goede app. Heeft iemand trouwens ook een
ereader? Wat is het nut daarvan? ereaders van 6 inch groot zijn
ongeveer even groot als mijn smartphone en bovendien alleen zwart-wit.
De enige ereader met kleur is de pocketbook color van 199 euro. Maar
daar staan op de website van de mediamarkt negatieve beoordelingen
onder dat de kleurweergave slecht is. Volgens mij kun je beter een
smartphone of tablet gebruiken om ebooks te lezen.
Dus wat is het nut van een ereader?
Frank Slootweg
2021-05-16 13:34:59 UTC
Post by J
Post by J
[...]
Groot - grootste? - voordeel is dat je de display goed - of zelfs
beter - kan lezen bij veel licht c.q. zonlicht.

Ook een groot voordeel is dat de batterij veel, veel langer meegaat
voordat hij opgeladen moet worden. Denk in weken of zelfs maanden,
i.p.v. - als je geluk hebt - in dagen.

Een eReader - en dus ook de display - is meestal groter dan een
smartphone en kleiner dan een tablet, en - in beide gevallen - meestal
lichter.

De prijs is meestal lager dan de prijs van een smartphone of tablet.

FWIW, ik heb geen eReader, SWMBO wel.

En ja. ik heb een smartphone *en* een digitale camera! Gekker moet het
niet worden!

Trouwens: Heb jij een TV? *Waarom* in hemelsnaam? :-)
2021-05-16 15:36:44 UTC
Post by Frank Slootweg
[...]
Niet veel groter bij een display van 6 inch.
Post by Frank Slootweg
en kleiner dan een tablet, en - in beide gevallen - meestal
lichter.
De prijs is meestal lager dan de prijs van een smartphone of tablet.
Dat weet ik niet: de pocketbook color is 199 euro. Daarvoor heb je al
een smartphone.
Sjoerd
2021-05-16 16:00:42 UTC
Post by J
Post by Frank Slootweg
Een eReader - en dus ook de display - is meestal groter dan een
smartphone
Niet veel groter bij een display van 6 inch.
Het scherm van een e-reader is veel breder en heeft dus bij een gelijke
diagonaal van 6 inch een veel grotere oppervlakte.

Maar het grootste voordeel van een e-reader vind ik wel dat een opgeladen
batterij het, afhankelijk van het gebruik, één of enkele maanden uithoudt,
terwijl dat bij een smartphone één of enkele dagen is.

Mijn Kobo e-reader heeft trouwens nog extra's zoals ingebouwde woordenboeken.
Lees je een Engelse tekst en selecteer je een woord, dan verschijnt de
vertaling.
Via het toestel heb je ook toegang tot alle e-books die je via Kobo kunt
bestellen, en dat is zowat alles wat er bestaat.
Frank Slootweg
2021-05-16 18:08:35 UTC
Post by Sjoerd
Post by J
Post by Frank Slootweg
[...]
[Note to self: Eerst de andere responses lezen en *dan* pas gaan kloppen!]

Ik moet toch m'n wiskunde weer eens opfrissen! :-) Ik dacht dat het
oppervlak door de diagonaal bepaald wordt, maar jij heb natuurlijk
gelijk dat de breedte/hoogte verhouding ook een belangrijke factor is.

<https://www.omnicalculator.com/math/diagonal-of-rectangle>
FWIW, SWMBO heeft ook een Kobo eReader, een Aura Edition 2.
2021-05-21 18:06:31 UTC
Post by Sjoerd
Het scherm van een e-reader is veel breder en heeft dus bij een gelijke
diagonaal van 6 inch een veel grotere oppervlakte.
Ik vind de ereaders van 6 inch niet veel groter dan mijn smartphone:
ik heb ze zelf vergeleken bij de mediamarkt.
Post by Sjoerd
Maar het grootste voordeel van een e-reader vind ik wel dat een opgeladen
batterij het, afhankelijk van het gebruik, één of enkele maanden uithoudt,
terwijl dat bij een smartphone één of enkele dagen is.
Gewoon vaker opladen.
Post by Sjoerd
Via het toestel heb je ook toegang tot alle e-books die je via Kobo kunt
bestellen, en dat is zowat alles wat er bestaat.
Ik lees meestal pdf bestanden.
Handleidingen van elektrische apparaten, soms wat inscannen van een
boek uit de bibliotheek.
2021-05-21 18:02:15 UTC
Voor de meeste gebruikers is kleur irrelevant.
Is dat zo? Als ik een boek van de bibliotheek geheel of gedeeltelijk
inscan naar pdf is dat meestal met veel kleurige afbeeldingen. Die
komen volgens mij niet tot hun recht met slechts 16 grijstinten.
FWIW, ik heb een smart phone (6.3") en tablets (7" en 10.1"), maar
*als* ik enigzins regelmatig eBooks zou willen lezen, zou ik een eReader
kopen.
Waarom? Jouw tablets hebben al een groot scherm en het is ook in
kleur.
Frank Slootweg
2021-05-22 18:06:36 UTC
Post by J
[...]
Dat hangt natuurlijk af van het soort boeken. De meeste eBooks kunnen
prima uit de verf met grijstinten, maar er zijn natuurlijk
uitzonderingen.
Post by J
[...]
Om de redenen de ik in eerdere responses heb genoemd. (Moraal: Niet
snippen en dan naar de bekende weg vragen.)

[Rewind/unsnip/repeat:]

Maar hoe dan ook, kies wat *jou* het beste lijkt. Ik ben geen
e-Reader/smartphone/tablet verkoper, so no skin off *my* nose! :-)

[End rewind/unsnip/repeat.]
2021-05-23 11:48:43 UTC
Post by Frank Slootweg
Om de redenen de ik in eerdere responses heb genoemd. (Moraal: Niet
snippen en dan naar de bekende weg vragen.)
Beter lezen in het zonlicht en langer doen met een accu?
Vind ik niet genoeg. Ik doe het wel met mijn smartphone.
Dat is tenminste ook in kleur.
Johan Wevers
2021-05-25 01:20:45 UTC
Post by J
Is dat zo? Als ik een boek van de bibliotheek geheel of gedeeltelijk
inscan naar pdf
Waarom? Jouw tablets hebben al een groot scherm en het is ook in
kleur.
Als je ze toch zelf inscant kun jeer beter een collectie van jpg's van
maken en die in een cbz of cbr file stoppen. Er zijn veel handiger apps
om dat te lezen dan pdf uit de strips scene.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html