In de steek gelaten software
Sjoerd
2019-07-28 14:07:42 UTC
Veel programma's die ik waardevol vind, zijn niet meer in de Play Store te
vinden. Gewoon omdat de makers het te druk hebben met andere dingen of om
andere redenen gedemotiveerd raken.
Hier een paar van die programma's, en waar je de apk's nog kunt vinden.

1. Groundhog was altijd een leuke usenetreader voor Android, ik heb geen
betere kunnen vinden. Maar ja, zit niet meer in de Play Store.
De nieuwste versie was 1.20.3, hier vind je nog een apk:
https://www.apkmonk.com/app/com.almarsoft.GroundhogReader/

2. Kaiten Mail was een prachtig, rechttoe-rechtaan mailprogramma zonder
lelijke toeters en bellen. Het was een opensource-project, en de
ontwikkelaars hebben ook bijgedragen aan K-9 Mail. Maar dat laatste
programma heeft als logo die rare hond met die rare ogen, wat bij mij
geen prettige associaties oproept. Het blijkt een robothond uit één of
andere film te zijn.
Bij Kaiten Mail een wat neutraler logo. Het heeft één kuur: als je
meerdere berichten selecteert om ze in één keer te wissen, dan crasht-ie.
Berichten moeten dus één voor één verwijderd worden. Maar verder perfect.
De nieuwste versie was 2.017 en is hier als apk te vinden:
https://apkpure.com/kaiten-mail-free/com.kaitenmail.adsupported

3. PalmNote is een notitie-app die net zo werkt als de memo-functie op de
oude Palm PDA's. Voor het noteren en bewaren van alle mogelijke informatie,
zoals adressen, checklijsten e.d. en nog veel meer, verreweg het meest
geschikte programma. Heb je daarnaast de Calengoo agenda, dan heb je in
feite de complete Palm PDA weer terug.
Calengoo kost een paar euro, maar deze zeer uitgebreide en aanpasbare
agenda heeft eigenschappen van Palm OS die ik nog in geen andere agenda
heb gezien, zoals dat je een agendapunt kunt laten herhalen op de tweede
woensdag of de laatste zondag van de maand.
Nieuwste versie van PalmNote was 0.1.25, hier te vinden:
https://www.apkmonk.com/app/spazee.pnote/

4. Power Toggles is een power control widget voor op het hoofdscherm,
waarmee je met één tik zaken als WiFi, data, helderheid en nog tientallen
andere dingen kunt aan- of uitzetten.
Er bestaan er meer van, maar allemaal met lelijke en domme toeters en
bellen. Power Toggles is geheel naar eigen smaak aan te passen.
Weliswaar kun je veel van dit soort zaken ook via het scherm regelen dat je
vanuit de notificatiebalk naar beneden trekt, maar ook dingen die daar
niet bij zitten, zoals het uitzetten van het scherm (screenlock).
Ook heel mooi: heb je een geroot toestel en ken je Power Toggles root-
rechten toe, dan kun je de data-(4G-)verbinding direct aan- en uitzetten,
zonder dat daar nog een tussendialoogvenster aan te pas komt, wat bij de
laatste paar versies van Android het geval is.
Nieuwste versie: 6.0.4. Hier te vinden:
https://www.apkmonk.com/app/spazee.pnote/

5. MyLockScreen. Hiermee kun je het scherm uitzetten, wat weer bijdraagt
aan de levensduur van de aan-/uitknop. Ook van dit soort apps bestaan er
vele, maar hier kun je dat erg handig vanuit de notificatiebalk doen,
zonder het programma waar je net middenin zit, eerst af te hoeven sluiten.
Ik heb nog geen screenlock-app gezien waarbij het handiger gaat dan bij
deze. Nieuwste versie was 1.6, hier twee plekken waar je de apk kunt
downloaden:
https://www.apkmonk.com/app/wq.mylockscreen/
https://www.apk4fun.com/apk/1743/

6. Week Number Widget vond ik altijd een hele mooie, maar ja, ook al niet
meer in de Play Store te vinden. Wel andere, maar veel lelijker en
onhandiger. Nieuwste versie was 1.0, je vindt hem hier:
https://apkpure.com/week-number-widget/com.tacticalnuclearstrike.aWeekNUmber
youp
2019-07-28 18:12:20 UTC
Post by Sjoerd
[...]
zo heeft iedereen zijn favoriete programma's, met een beetje flexi probeer
je andere apps.
Rob
2019-07-28 18:23:02 UTC
Post by youp
Post by Sjoerd
[...]
Ja dat kennen we van de PC. Je hebt een goed werkend programma en dan
wordt dat vervangen door een waar allerlei nadelen aan zitten.
Verdommificeerde user interface, handige mogelijkheden verwijderd, etc.

Geavanceerde functies zijn "te moeilijk" denken de verkopers, en schermen
waar te veel op staat moeten vervangen worden door saai wit zonder zelfs
randjes.

Dat is de vooruitgang en je moet je er gewoon bij neerleggen.
Johan Wevers
2019-07-31 20:15:43 UTC
Post by Sjoerd
1. Groundhog was altijd een leuke usenetreader voor Android, ik heb geen
betere kunnen vinden. Maar ja, zit niet meer in de Play Store.
https://www.apkmonk.com/app/com.almarsoft.GroundhogReader/
Gelukkig is Groundhog open source en kun je het desnoods zelf
compileren. Source is te vinden op https://github.com/juanjux/groundhog
Post by Sjoerd
[...]
Gelukkig is K9 ook open source dus kun je dat icon wel aanpassen.

De rest ken ik niet en Palm heb ik nooit gebruikt dus de
aantrekkingskracht daarvan zie ik persoonlijk niet.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html