iPad door de ogen van een Android-gebruiker
Sjoerd
2019-09-05 11:14:25 UTC
Ik stuurde een downloadlink van een zip-bestand met foto's naar een
iPad-bezitter.
Maar kreeg de reactie: "Kan niet downloaden op mijn iPad!"

Nu ken ik de iPad niet, maar dit leek me toch stug. Heb het eens
nagezocht, en verhip, het klopt. Met een iPad kun je namelijk niet bij
het interne geheugen, bij het bestandssysteem.

Wat een iPad-bezitter kan doen, is: via 'Delen' het te downloaden
bestand doorsluizen naar een clouddienst, zoals Dropbox. Daar kun je
dan weer bij met je iPad. Een internetverbinding is dan dus wel nodig.
En dan vraag ik me af of dat zip-bestand uit te pakken is en de foto's
zichtbaar te maken zijn.

Dit zijn van die gekke dingen waardoor ik denk: blij dat ik destijds
niet voor een iPad gekozen heb, of voor een iPhone, waarvoor hetzelfde
geldt.

Misschien dat er nu mensen zijn die zeggen: een iPad is offtopic in
deze nieuwsgroep. Maar ja, de gekke dingen die je als Android-gebruiker
met een iPad-bezitter kunt meemaken, acht ik redelijk ontopic.

En als iemand enig idee heeft hoe je een iPad- of iPhone-bezitter een
paar honderd MB aan foto's kunt doen toekomen? Voor iOS is geen
Nederlandse nieuwsgroep.
Rob
2019-09-05 16:19:34 UTC
Post by Sjoerd
Ik stuurde een downloadlink van een zip-bestand met foto's naar een
iPad-bezitter.
Maar kreeg de reactie: "Kan niet downloaden op mijn iPad!"
Nu ken ik de iPad niet, maar dit leek me toch stug.
Dit verbaast me niks. Als je bij Apple spullen met een of andere
technische term moet aankomen om te beschrijven wat je wilt
(in dit geval "Downloaden") dan kan het niet. Zo werken die dingen
nou eenmaal: achter alles wat je doet zit een of ander door Apple
bedacht mechanisme waarmee het werkt, en de jou bekende klassieke
mechanismen daarvoor die kunnen niet.

Daarom zijn gebruikers er ook zo lyrisch over. Alles is veel makkelijker.
O. Udeman
2019-09-05 17:53:51 UTC
Post by Rob
Post by Sjoerd
[...]
Apple vertoont alle kenmerken van een sekte. Overigens gaat Google ook
steeds meer die kant op. Elk simpel ding wordt moeilijk gemaakt, alles
heeft steeds meer Google nodig om überhaupt te kunnen werken. Probeer
b.v. maar eens met Google Foto's (standaard in Pie) iets heel simpels
als een of meer foto's te mailen.
s|b
2019-09-05 18:56:22 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Ik begrijp niet welke problemen je daarmee hebt. Google Foto's open,
enkele bestanden aanvinken, duwen op het Delen icoon, kiezen via welke
app (GMail, WhatssApp, ...) en versturen.

Ik heb gisteren Q geïnstalleerd en daarmee is het nog makkelijker.

Ik gebruik echter sowieso niet veel Google Foto's. Ik had QuickPic, maar
die heb ik nu ingeruild voor Camera Roll. Zelfde werkwijze als Google
Foto's, dus zo zie je maar, ik heb helemaal geen Google Foto's nodig om
afbeeldingen (of video's) te delen.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O. Udeman
2019-09-05 20:51:11 UTC
Post by s|b
Post by O. Udeman
[...]
Ik gebruik ook een losse Gallery-app en die doet het gewoon op die
manier, dus het bestand wordt overgestuurd met je bericht, als je kiest
voor mailen, je krijgt het gewoon daarmnee als bijlage binnen.

Google Photo's doet dat dus niet en gebruikt een rare omweg, iets dat er
uit ziet als zo iets:
https://photos.google.com/share/AgF1QeipPbGKB8G5M4U4E4-VQyr-dPJhtGQ7oc7XnkBhlMRTIOe49QmHwby6cx1qdVrws6aD8Q?key=SGRA5UVJZBV01ERVJefV2I5Nllu2Znpzd3RzS1JRVWFR
s|b
2019-09-08 12:58:56 UTC
Post by O. Udeman
Ik gebruik ook een losse Gallery-app en die doet het gewoon op die
manier, dus het bestand wordt overgestuurd met je bericht, als je kiest
voor mailen, je krijgt het gewoon daarmnee als bijlage binnen.
Ik heb net Q geïnstalleerd en ik heb de indruk dat Google Foto's
verbeterd is.
Post by O. Udeman
[...]
Ik krijg deze link niet open.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O. Udeman
2019-09-08 13:18:06 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Dat klopt en komt omdat het geen werkende link is maar een voorbeeld om
te laten zien hoe het er uit ziet.

Met een werkende link geef je je eigen gegevens prijs en dat wil ik
niet. Verder krijg je dus een link naar een zipfile ergens in de cloud
van Google en allerlei andere moeilijkdoenerij er bij, waarmee je
onnodig aan Google wordt gekoppeld terwijl je niets anders wilt dan
simpel een file versturen als bijlage bij een mailtje.
s|b
2019-09-08 13:46:16 UTC
Post by O. Udeman
Post by s|b
Ik krijg deze link niet open.
Dat klopt en komt omdat het geen werkende link is maar een voorbeeld om
te laten zien hoe het er uit ziet.
Ow! Sorry, ik was even niet mee. :-)
Post by O. Udeman
[...]
Ik heb het juist nog eens geprobeerd met Google Foto's, dus een
afbeelding kiezen, op (het symbool van) Delen duwen, media kiezen (in
dit geval Gmail) en mijn afbeelding staat gewoon in de bijlage hoor!
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O. Udeman
2019-09-08 17:53:04 UTC
Post by s|b
Post by O. Udeman
[...]
Dan zul je wellicht een andere versie hebben. Ik kan bij de mijne (die
ingebakken zit in de Android versie op mijn telefoon) geen versienummer
vinden.
s|b
2019-09-09 16:44:04 UTC
Post by O. Udeman
Dan zul je wellicht een andere versie hebben. Ik kan bij de mijne (die
ingebakken zit in de Android versie op mijn telefoon) geen versienummer
vinden.
Blijven duwen op de app tot je een optie krijgt werkt niet?

Voor wat het waard is, ik heb versie 4.23.0.265533473.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O. Udeman
2019-09-09 17:46:49 UTC
Post by s|b
Post by O. Udeman
[...]
Zoals al gezegd: er zijn geen andere opties te vinden in deze in de
standaardsoftware ingebakken app en er staat ook nergens een versienummer.
Alex Plantema
2019-09-17 12:10:00 UTC
Post by O. Udeman
Zoals al gezegd: er zijn geen andere opties te vinden in deze in de
standaardsoftware ingebakken app en er staat ook nergens een
versienummer.
Dat kun je in de play store vinden:
Versie 4.24.1.268564418
Bijgewerkt op 12 sep. 2019
Alex.
Alex Plantema
2019-09-17 12:13:15 UTC
Post by O. Udeman
Zoals al gezegd: er zijn geen andere opties te vinden in deze in de
standaardsoftware ingebakken app en er staat ook nergens een
versienummer.
Bij de instellingen: Over Google Foto's: Buildversie 4.24.1.268564418
Alex.
O. Udeman
2019-09-17 13:34:10 UTC
Post by Alex Plantema
Post by O. Udeman
[...]
Gevonden. Het was een ander versienummer, maar na updaten is hij nu
gelijk aan die van jou.