softwareupdate.
2017-10-11 13:08:14 UTC
Ik heb net een softwareupdate voor mijn samsung galaxy j5 (2016)
gedaan maar de androidversie blijft toch 6.0.1 zoals van tevoren.
Komt er dan geen nieuwe androidversie voor deze telefoon?
O. Udeman
2017-10-11 13:22:13 UTC
Dat weet alleen Samsung.
Piet
2017-10-11 13:40:49 UTC
Post by J
Ik heb net een softwareupdate voor mijn samsung galaxy j5 (2016)
gedaan maar de androidversie blijft toch 6.0.1 zoals van tevoren.
Een softwareupdate is niet noodzakelijkewijs een systeemupdate:
meestal betreft het veiligheidsupdates. Kijk bij de eigenschappen
van je telefoon bij de software info.
Post by J
Komt er dan geen nieuwe androidversie voor deze telefoon?
De A3 (2016) heeft die al gehad, dus het lijkt me waarschijnlijk
dat de J5 (2016) die ook krijgt.

-p
2017-10-11 15:38:41 UTC
Daar heb ik dus gekeken en die zegt nog steeds android 6.0.1
Piet
2017-10-11 16:14:48 UTC
Post by J
Post by Piet
meestal betreft het veiligheidsupdates. Kijk bij de eigenschappen
van je telefoon bij de software info.
Daar heb ik dus gekeken en die zegt nog steeds android 6.0.1
Dat is de systeemversie. De beveiligings-softwareversies moeten
daar ook ergens staan, alleen staat er vaak geen datum bij.
En bij "Niveau Android-beveiligingspatch" plaats ik vraagtekens:
die staat bij mij op 1 augustus 2017, maar ik heb de update die
het BlueBorne lek dicht pas 1 of 2 weken geleden gekregen.

-p
O. Udeman
2017-10-11 16:56:06 UTC
Post by Piet
Post by J
Post by Piet
[...]
Ik heb voor mijn S4 twee keer een android versie-update gekregen, de
laatste eind vorig jaar (Android 5). Verder nooit iets gezien van Samsung.
2017-10-13 10:10:31 UTC
On Wed, 11 Oct 2017 18:14:48 +0200, Piet
Post by Piet
Dat is de systeemversie.
Die wil ik omhoog hebben.
Post by Piet
De beveiligings-softwareversies moeten
daar ook ergens staan
Die andere gegevens zeggen mij niets.
-p
Piet
2017-10-13 11:42:57 UTC
Post by J
Post by Piet
Dat is de systeemversie.
Die wil ik omhoog hebben.
Dat heb je niet in eigen hand: de maker van je telefoon
bepaalt dat.

-p
O. Udeman
2017-10-13 12:04:57 UTC
Post by Piet
Post by J
Post by Piet
Dat is de systeemversie.
Die wil ik omhoog hebben.
Dat heb je niet in eigen hand: de maker van je telefoon
bepaalt dat.
-p
En dan moet je nog maar afwachten of je daar wel blij van wordt. Elke
verandering is namelijk geen verbetering. Al denkt de consumentenbond
(en ontwikkelaars van apps trouwens ook) daar anders over.

Gezien ervaringen van enkele familieleden die telefoons hebben die zijn
geupgrade van Android 6 naar 7, heb ik zelf besloten mijn eigen toestel
niet te upgraden naar Android 7, mocht de fabrikant dat beschikbaar gaan
stellen.
Het zelfde geldt trouwens ook voor apps: nooit automatisch laten
upgraden, maar altijd kijken wat men heeft veranderd en of je dat wel
wilt. En bij twijfel kijken of je de oude APK kunt saven, zodat je weer
terug kunt.
Dirk T. Verbeek
2017-10-13 17:12:54 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by J
Post by Piet
[...]
Maar wat is dan dat probleem met 7 vs. 6?
Het enige verschil wat ik zag is dat de onderste icoontjes van plaats
gewisseld zijn en dat werkt verder probleemloos.
O. Udeman
2017-10-13 23:18:02 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by J
Post by Piet
[...]
Ja, velen hebben de verschillen niet eens in de gaten. Het kan overigens
ook per merk verschillen omdat veel toestellen verre van origineel
Android zijn en er soms dikke schillen over Android heen liggen.
Een van de dingen die volgens hen ergerlijk waren bij versie 7 is dat je
altijd je scherm na korte tijd ziet verzwakken. Leuk voor
zuinigheidsfreks maar je moet dat als gebruiker natuurlijk zelf kunnen
instellen en dat kon in 6, maar in 7 niet meer.
s|b
2017-10-13 17:45:40 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Mijn Nexus 5X is al van 6.x naar 7.x naar 8.x gegaan. Gelukkig zonder
klachten.
Post by O. Udeman
[...]
Ik vind het goed dat je dat doet, maar zelf houd ik me daar totaal niet
mee bezig. Ik download en installeer van zodra er updates beschikbaar
zijn.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O. Udeman
2017-10-13 23:10:45 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Tot je merkt dat de app anders werkt dan jij wilt en dan kun je niet
meer terug.
s|b
2017-10-14 21:21:57 UTC
Post by O. Udeman
Post by s|b
[...]
Als ik dat meemaak zal ik nog eens aan jouw goede raad denken. ;-)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Frank Slootweg
2017-10-15 15:00:05 UTC
Post by s|b
Post by O. Udeman
Post by s|b
[...]
En dan ga je gewoon naar APKpure.com, download de oude versie and live
happily ever after! :-) [1]

[1] Just kidding. APKpure.com heeft ook niet alles, maar wel veel.
2017-10-19 09:53:15 UTC
Post by O. Udeman
Gezien ervaringen van enkele familieleden die telefoons hebben die zijn
geupgrade van Android 6 naar 7, heb ik zelf besloten mijn eigen toestel
niet te upgraden naar Android 7,
Toch moet je een keer upgraden: nieuwe apps vereisen telkens hogere
androidversies.
Post by O. Udeman
mocht de fabrikant dat beschikbaar gaan
stellen.
Het zelfde geldt trouwens ook voor apps: nooit automatisch laten
upgraden,
Doe ik altijd wel. Pas geleden nog.
terug kunt.
2017-10-19 09:50:56 UTC
On Fri, 13 Oct 2017 13:42:57 +0200, Piet
Post by Piet
Dat heb je niet in eigen hand: de maker van je telefoon
bepaalt dat.
Helaas wel.
Bij mijn oude LG optimus 3D telefoon heb ik trouwens nooit een
systeemupdate gezien: dat bleef altijd android 2.2.
Sjoerd
2017-10-19 10:56:56 UTC
Post by J
Bij mijn oude LG optimus 3D telefoon heb ik trouwens nooit een
systeemupdate gezien: dat bleef altijd android 2.2.
Het schijnt dat je er Lineage OS 14.1 (Android 7.1) op kunt zetten.
Is dat een idee?
2017-10-26 13:28:20 UTC
Die oude LG was kapot: ik heb hem al uit elkaar gehaald en weggegooid.
Sjoerd
2017-10-11 13:46:19 UTC
Post by J
Ik heb net een softwareupdate voor mijn samsung galaxy j5 (2016)
gedaan maar de androidversie blijft toch 6.0.1 zoals van tevoren.
Komt er dan geen nieuwe androidversie voor deze telefoon?
Nou, je kunt eens googlen, b.v. op "samsung galaxy j5" "nougat".
Dan kom je er achter dat Samsung inderdaad wat langzaam is met de updates
voor iets oudere toestellen. Maar deze update is in sommige landen al wel
gearriveerd, dus het zit er nog wel aan te komen.
2017-10-11 15:36:13 UTC
Post by Sjoerd
Nou, je kunt eens googlen, b.v. op "samsung galaxy j5" "nougat".
Dan kom je er achter dat Samsung inderdaad wat langzaam is met de updates
voor iets oudere toestellen.
Ik heb hem eigenlijk net gekocht.
Post by Sjoerd
Maar deze update is in sommige landen al wel
gearriveerd, dus het zit er nog wel aan te komen.
Ik hoop het.