CoronaMelder
Sjoerd
2020-10-12 13:43:17 UTC
In mijn strijd tegen het datagegraai van Google heb ik Google Play Store,
Google Play Services en Google Services Framework buiten werking gesteld,
wat mogelijk was dankzij het feit dat het toestel geroot is.

Maar wat blijkt: de CoronaMelder app werkt dan niet meer. Dit komt maar
zelden voor; ik ken alleen de NPO Start app die ook niet zonder die
Google-rommel kan.

Een app die afhankelijk is van een Amerikaans bedrijf dat niet te
vertrouwen is? Nou, dan maar geen CoronaMelder.
Paul van der Vlis
2020-10-12 17:32:24 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Ik heb ook een Google-vrije telefoon, en dus geen coronamelder.

Ze zeggen wel dat het open source software is, echter die app heeft wel
closed source software nodig, namelijk die software van Google. Daarin
zitten ook speciale features die die app nodig heeft.

Groet,
Paul
https://www.vandervlis.nl/
Frank Slootweg
2020-10-13 13:47:56 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Sjoerd
[...]
Iedere goede/betere corona app heeft inderdaad het Bluetooth framework
nodig dat door Google en Apple is ontwikkeld. Ik denk echter niet dat
dat framework closed source is. Als iets door Google/Apple is ontwikkeld
is het niet per definitie closed source.

Hoe dan ook, zoals je zegt, een Google-vrije telefoon betekent geen
CoronaMelder app.
O. U. de Man
En missen we daar iets aan?
youp
2020-10-15 08:44:37 UTC
Post by Frank Slootweg
Hoe dan ook, zoals je zegt, een Google-vrije telefoon betekent geen
CoronaMelder app.
Post by O. U. de Man
En missen we daar iets aan?
nou, ik wordt wel graag gewaarschuwd als ik jou tegenkom
Henk
Je moet wel een enorme joep zijn wil je dat niet oppikken.
Paul van der Vlis
2020-11-01 20:05:35 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by Paul van der Vlis
Post by Sjoerd
[...]
Android is in principe een open source project.

Daar bovenop komen dan vaak nog closed source onderdelen zoals de Google
services en die zijn closed source. Daarvan is dat bluetooth framework
een onderdeel voor zover ik weet. Ik denk daarom dat het closed source is.

Ik zag dat ze hier bezig zijn met een open source alternatief:
https://github.com/CoraLibre/CoraLibre-android-sdk
Maar ik weet hier verder weinig van.

Groet,
Paul
https://www.vandervlis.nl/
Sjoerd
2020-10-14 22:15:16 UTC
Ik heb ook een Google-vrije telefoon, ....
Je hebt een Pinephone, meen ik me te herinneren. Daarover zag ik net vandaag
een uitgebreide bespreking:
https://tweakers.net/reviews/8184/telefoon-met-dertien-besturingssystemen.html
Paul van der Vlis
2020-11-01 20:07:12 UTC
Post by Sjoerd
Ik heb ook een Google-vrije telefoon, ....
Je hebt een Pinephone, meen ik me te herinneren. Daarover zag ik net vandaag
https://tweakers.net/reviews/8184/telefoon-met-dertien-besturingssystemen.html
Ik heb zowel een Pinephone, als een Google vrije Android telefoon.

Groet,
Paul
https://www.vandervlis.nl/
Johan Wevers
2020-10-14 16:49:34 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Nee,die gebruikt een Google/Apple API die in de Google Play Services
ingebouwd is.

Nu heb je in elk geval een telefoon waarvan Google het niet kan zien als
je een corona waarschuwing ontvangt en waar de overheid ook niet kan
datagraaien.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html