Wat is dit nu weer?
2022-03-16 12:01:48 UTC
Mijn google play store app zegt:"rechten voor niet gebruikte apps
verwijderen-rechten voor apps die je niet gebruikt worden verwijderd
om je privacy te beschermen."
Betekent dat dat ik die apps niet meer kan gebruiken of zo?
Jan van den Broek
2022-03-16 12:48:47 UTC
["Followup-To:" header set to nl.telecom.]
Post by P
[...]
Als ik het goed heb, betekent het dat die apps niet meer je
camera en microfoon, etc magen benaderen.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Frank Slootweg
2022-03-16 18:34:47 UTC
[Followup genegeerd. nl.comp.sys.android is een terechte groep en meer
specifiek dan nl.telecom.]
Post by P
[...]
Inderdaad. En als je die apps weer gaat gebruiken kan je alsnog de
'rechten' (Engels 'permissions') weer opnieuw toekennen.
O.U. de Man
Klinkt als fishingmail. Niet op reageren zou ik zeggen.
2022-03-16 14:56:33 UTC
On Wed, 16 Mar 2022 13:49:32 +0100, "O.U. de Man"
Post by O.U. de Man
Klinkt als fishingmail.
Nou, dat denk ik niet. Het is gewoon een melding van de play store app
zelf.
s|b
2022-03-16 21:39:03 UTC
Post by P
[...]
Zoals er staat: apps die je niet hebt gebruikt voor een bepaalde tijd
verliezen hun rechten. Maar als je ze opent, dan kan je die rechten
uiteraard gewoon opnieuw toekennen. Een nieuwe feature van Android 12,
dacht ik.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Paul Slootman
2022-03-17 18:42:07 UTC
Post by s|b
Post by P
[...]
Nee hoor, ik zag het ook op een oud android 6 toestel die ik van de week
weer eens gebruikte. Zal wel gewoon te maken hebben met een update van
de play store app.

Paul
O.U. de Man
2022-03-17 20:06:45 UTC
Post by Paul Slootman
Post by s|b
Post by P
[...]
Ik zelf heb vrij recent een update daarvan gezien, maar dit fenomeen
niet waargenomen. Wel komen er af en toe nog al dwingende adviezen van
Google om "te lang niet gebruikte" apps te verwijderen, omdat die meer
ruimte zouden innemen dan gebruikte. Een op zijn minst wat opmerkelijk
advies.
Ook al omdat er een vrij grote willekeur in lijkt te zitten. Na een paar
maanden kan een app al als zodanig worden aangemerkt, maar ik heb er ook
die al jaren niet gebruikt zijn en waar niet over wordt gekraaid.
2022-03-21 11:17:54 UTC
On Thu, 17 Mar 2022 21:06:45 +0100, "O.U. de Man"
Post by O.U. de Man
[...]
Die adviezen krijg ik ook tesamen met die melding dat er rechten
verwijderd worden.
s|b
2022-03-19 18:10:03 UTC
Post by Paul Slootman
Nee hoor, ik zag het ook op een oud android 6 toestel die ik van de week
weer eens gebruikte. Zal wel gewoon te maken hebben met een update van
de play store app.
Wist ik niet, maar het klopt blijkbaar wel:
<https://9to5google.com/2021/09/17/android-unused-apps-permissions/>
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O.U. de Man
2022-03-19 19:44:37 UTC
Post by s|b
Post by Paul Slootman
[...]
Tnx info. Een voorbeeld van ongevraagde bemoeizucht. Wie zit hier op te
wachten?
Rob
2022-03-20 10:02:16 UTC
Post by O.U. de Man
Post by s|b
Post by Paul Slootman
[...]
Dit wordt gedaan omdat er veel apps zijn die veel te veel permissies
vragen en krijgen (de spreekwoordelijke "zaklamp app die je locatie
en adresboek wil lezen") en veel mensen in het verleden toen ze nog
niet zo goed opletten die toestemmingen gegeven hebben.

Dat zo nu en dan opschonen kan geen kwaad natuurlijk.
O.U. de Man
2022-03-20 16:10:43 UTC
Post by Rob
Post by O.U. de Man
Post by s|b
Post by Paul Slootman
[...]
Dat is de vraag. Ik wil principieel dat soort ongevraagd rommelen in
mijn systeem niet. Als ze denken mij te moeten waarschuwen, ontvang ik
daar graag bericht over. Om dan vervolgens zelf te besluiten of ik dat
advies wil opvolgen of niet.
Rob
2022-03-20 18:09:29 UTC
Post by O.U. de Man
Post by Rob
Post by O.U. de Man
Post by s|b
Post by Paul Slootman
[...]
Ja maar dan volg je het niet op en dan werkt het dus niet.
Dat is net als met updaten overlaten aan de gebruiker, dat werkt ook niet.
O.U. de Man
Je lijkt wel zo'n knurft van een programmeur.
Piet
2022-03-20 20:15:22 UTC
Post by Rob
Post by O.U. de Man
[...]
Hoe weet je dat? Helderziend of vooroordeel?

-p
Jan van den Broek
2022-03-21 07:38:31 UTC
["Followup-To:" header set to nl.telecom.]
[Schnipp]
Post by O.U. de Man
Post by Rob
Post by O.U. de Man
[...]
Dat bericht is volgens mij juist de reden van deze thread.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
s|b
2022-03-21 20:40:45 UTC
Post by O.U. de Man
Tnx info. Een voorbeeld van ongevraagde bemoeizucht. Wie zit hier op te
wachten?
Ik vind het niet slecht. Als er apps zijn die ik bijna niet gebruik, dan
vind ik het wel interessant dat die rechten afgenomen zijn. Van zodra ik
ze opnieuw opstart zal er gevraagd worden om die rechten opnieuw toe te
kennen. Ik ben voorstander.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
O.U. de Man
2022-03-22 00:11:20 UTC
Post by s|b
Post by O.U. de Man
[...]
Dit is toevallig een voorbeeld waarbij dit soort bemoeizucht geen kwaad
kan. Maar er wordt ook heel vaak iets veranderd dat niet zo onschuldig
is en wat je niet wilt. Vaak in de vorm van updates van apps, waarbij er
dingen worden veranderd die je niet wilt. B.v. verminderen van
functionaliteit, of het toevoegen van reclame uitingen. Zeker als de
updates nietszeggende omschrijvingen bevatten en dus niets substantieels
i9n zit qua veiligheid of verbetering, laat ik ze achterwege. Apps voor
dingen als bankieren laat ik wel altijd updaten vanwege de veiligheid.
Ik niet. Ze moeten gewoon alles maar zo laten.
2022-03-21 11:16:09 UTC
Post by Paul Slootman
Nee hoor, ik zag het ook op een oud android 6 toestel die ik van de week
weer eens gebruikte.
de play store app.
Johan Wevers
2022-03-19 11:41:53 UTC
Post by P
[...]
Dat is iets nieuws van Google, dan verwihderen ze rechten van apps
waarvan hij denkt dat je ze lang (2 mnaanden of zo) niet gebruikt hebt.

Je kunt in de app installingen die rechten handmatig weer terug zetten,
en ook die optie om de rechten na een tijdje te verwijderen uitzetten.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
O.U. de Man
2022-03-19 12:19:41 UTC
Post by Johan Wevers
Post by P
[...]
Waar zou die optie zich dan moeten bevinden? In instellingen van de
playstore app zelf of in de instellingen van de betreffende apps?
Johan Wevers
2022-03-22 20:26:17 UTC
Post by O.U. de Man
Waar zou die optie zich dan moeten bevinden? In instellingen van de
playstore app zelf of in de instellingen van de betreffende apps?
In de instellingen van de app zelf.
O.U. de Man
2022-03-28 12:59:42 UTC
Post by Johan Wevers
Post by O.U. de Man
Waar zou die optie zich dan moeten bevinden? In instellingen van de
playstore app zelf of in de instellingen van de betreffende apps?
In de instellingen van de app zelf.
Waar de opwinding over is ontstaan betreft instellingen die in Play
Protect zijn te vinden. Daar kun je dingen als automatisch apps laten
doorsturen naar google, door google automatisch laten blokkeren van apps
die google niet welgevallig zijn en ook toestemmingen automatisch laten
intrekken door google, allemaal naar eigen wens of behoefte ingeschakeld
laten staan (wat dus de default instelling is) of als gebruiker
uitschakelen.

Dit kan zowel bij android 10 (op mijn telefoon) en bij android 8 (op
mijn tablet).
Beide androidversies hebben precies de zelfde instelmogelijkheden in
play protect. Het verschil is alleen dat er in android 10 geen uitleg
meer bij staat van wat android allemaal stiekem buiten de gebruiker om
kan doen, inclusief zelfs apps compleet van je toestel afhalen als er
naar google's mening onjuiste informatie door de betreffende apps wordt
verspreid. In android 8 staat dat allemaal (nog wel!) uitgelegd, in
android 10 ontbreekt die uitleg dus.

Vandaar dat het me op mijn telefoon nog niet was opgevallen. Toen ik, na
hem een hele tijd niet hebben gebruikt, mijn tablet net weer eens
opstartte, kreeg ik de in deze draad genoemde meldingen ineens op het
scherm te zien, met ook verwijzingen naar verdere info. Ik ben er toen
op de tablet verder ingedoken, met bovenstaande info als resultaat!
Rink
2022-04-03 10:03:54 UTC
Post by O.U. de Man
Post by Johan Wevers
Post by O.U. de Man
[...]
Ah, dat zal dus wel niet gelden voor al die nutteloze google apps die je
"gratis" krijgt bij een nieuwe smartphone en die je niet kunt verwijderen.
En ook niet voor Facebook?

Rink
O.U. de Man
2022-04-03 16:17:17 UTC
Post by Rink
Post by O.U. de Man
Post by Johan Wevers
Post by O.U. de Man
[...]
De grootste ergernis is inderdaad die ingebakken zooi aan ongewenste meuk.
Overigens is ook een zeer grote google ergernis al die ongevraagde
advertenties die overal in wordt gepoot en die je dus niet kunt
uitschakelen.
Ik zit er echt met smart op te wachten dat de EU die ongevraagde en
ongewenste reclame gaat verbieden. Nou ja, laat ze maar eens beginnen
google te verplichten de gebruikers de keuze te bieden om die rotzooi
uit te kunnen schakelen.
2022-04-04 10:17:36 UTC
On Sun, 3 Apr 2022 18:17:17 +0200, "O.U. de Man"
Post by O.U. de Man
De grootste ergernis is inderdaad die ingebakken zooi aan ongewenste meuk.
Ik vind het juist makkelijk als er al een aantal apps opzitten als je
een smartphone kopt.
O.U. de Man
2022-04-04 10:27:49 UTC
Post by O.U. de Man
De grootste ergernis is inderdaad die ingebakken zooi aan ongewenste meuk.
Ik vind het juist makkelijk als er al een aantal apps opzitten als je
een smartphone kopt.
Prima, geen bezwaar tegen. Als je als gebruiker maar wél de mogelijkheid
hebt om wat er op staat er ook af te gooien als je er geen behoefte aan
hebt.
2022-04-04 14:51:46 UTC
Het geheugen van smartphones is toch groot genoeg?
O.U. de Man
2022-04-04 15:22:27 UTC
Post by O.U. de Man
[...]
Mij kan het niet groot genoeg zijn. Los daarvan vind ik principieel dat
ik moet kunnen kiezen.
Rink
2022-04-06 11:24:41 UTC
Post by O.U. de Man
[...]
Dat heeft er toch niks mee te maken?
De laatste smartphone die ik had, had wel meer dan 30 van die
ongevraagde apps, die ik niet wil. Sommige kon je verwijderen, maar dan
wel de melding "weet u het zeker? verwijderen kan de werking van uw
telefoon negatief beïnvloeden", of zoiets.
Toppertje was facebook, wil ik ook niet, maar was helemaal niet te
verwijderen.
Zuckerberg zit dan evengoed een profiel van mij te maken en registreert
alles wat ik doe met die smartphone.
Google doet dat ook, daarom krijg je Android "gratis".
Ik had een smartphone van m'n werk, die moest ik dus wel gebruiken. Na
een week kwam ik er achter dat Google alle reizen die ik had gemaakt,
had geregistreerd inclusief de omrijroutes vanwege files. Dat kun je
zogenaamd uitzetten.
Weer later kom je er dan achter dat Google het allemaal nog steeds
registreert, alleen kun je dat als gebruiker dus niet meer zien.....
Uitzetten betekent bij hun: "we gaan gewoon door, maar we laten het jou
niet meer zien".
Grrrrr.

Ik heb weer gewoon een simpele telefoon voor bellen en SMS'en.
Dan wordt je ook gevolgd door de telefoonmaatschappij (en dus de
politie), maar niet meer door Google, Facebook en al die anderen.

Rink
O.U. de Man
2022-04-06 11:56:39 UTC
Post by O.U. de Man
[...]
Er worden zo veel metadata verzameld en gekoppeld, dat dat allemaal
weinig helpt. Zelfs je eenvoudige aanwezigheid buiten op straat wordt al
geregistreerd, want je b.v. ziet aan de opnames die nu tevoorschijn
komen uit Oekraïne.
youp
heb je iets te verbergen ?
AV
zelf DAT gaat ze niets aan!!
Rink
Net zo veel als alle andere mensen.
2022-04-11 09:27:18 UTC
On Wed, 6 Apr 2022 13:24:41 +0200, Rink
Post by Rink
[...]
tsja, om een android smartphone te gebruiken moet je wel een google
account aanmaken. Bij de iphone van Apple zal toch ook wel iets
dergelijks zijn?

2022-03-21 11:21:21 UTC
Post by Johan Wevers
Dat is iets nieuws van Google,