Regelmatig rebooten noodzakelijk
Cecil Westerhof
2023-03-15 12:47:46 UTC
Ik heb tegenwoordig een Samsung A52. Er is me een aantal keren verteld
dat je deze regelmatig moet rebooten. Het staat me bij dat er zelfs
een optie voor is, maar die kan ik even niet zo snel vinden.

Bij Windows is dit een bekend probleem, maar Android daraait toch op
Linux en dan zou dit toch niet nodig moeten zijn?
Is dit een broodje aap, of is er echt een reden voor?
--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/cecilwesterhof
Frank Slootweg
2023-03-16 16:25:54 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Broodje aap. Ik heb een A51 - dus een voorganger - en die reboot ik
nooit, behalve natuurlijk bij een system update.

Trouwens mijn Windows laptops reboot ik ook nooit zonder reden.
Cecil Westerhof
2023-03-16 21:42:36 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by Cecil Westerhof
[...]
Bedankt. Ging ik al vanuit, maar beter een check te veel dan een check
te weinig.
s|b
2023-03-17 16:54:26 UTC
Post by Cecil Westerhof
Bij Windows is dit een bekend probleem, maar Android daraait toch op
Linux en dan zou dit toch niet nodig moeten zijn?
Is dit een broodje aap, of is er echt een reden voor?
Volgens mij kan het zeker geen kwaad. Ik heb een Pixel 6 en die durft na
een tijd al eens vastlopen. Ik maak er ook een gewoonte van om vóór de
maandelijkse update eerst even te herstarten. Baat het niet, dan schaadt
het niet.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Cecil Westerhof
2023-03-17 18:20:36 UTC
Post by s|b
Post by Cecil Westerhof
[...]
Maar met de update herstart je Android toch al? Waarom zou je het
ervoor doen?
s|b
2023-03-25 15:54:47 UTC
Post by Cecil Westerhof
Maar met de update herstart je Android toch al? Waarom zou je het
ervoor doen?
Apps die openstaan of vastgelopen zijn. Na de meest recente updates
heeft mijn Pixel daar méér last van dan anders, zo lijkt het.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Cecil Westerhof
2023-03-26 12:23:42 UTC
Post by s|b
Post by Cecil Westerhof
[...]
Ah, oké, ik snap hem.

Ik heb -tot nu toe- geen problemen, dus ik laat het voorlopig even aan
me voorbij gaan, maar ik houd het in de gaten. Als ik tot de conclusie
kom dat het toch handig is om het regelmatig (wat ook af en toe kan
zijn), dan doe ik dat wel handmatig. :-D

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ivan Dil
2023-03-18 09:51:55 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Optie zit onder Settings > Battery and device care > Care report, bij de
device die ik heb, Android versie, kon ik tot voor kort een Reboot
schedulen, na de laatste update heeft Android zelf de regie genomen.

Denk dat een reboot soms best verbetering geeft, al kun je met Device
Care ook aardig wat 'opschonen', performance verbeterng bereiken.

Bye,
Kees
--
"The eyes are the window of the soul."
Pure, Stable, Secure, Debian GNU/Linux http://www.debian.org
Linux Registered User #300181 | ICQ #179658498 -- # EOM
Cecil Westerhof
2023-03-18 11:27:08 UTC
Post by Ivan Dil
Post by Cecil Westerhof
[...]
Het laatste stukje heet bij mij: Auto optimisation.
Post by Ivan Dil
Denk dat een reboot soms best verbetering geeft, al kun je met Device
Care ook aardig wat 'opschonen', performance verbeterng bereiken.
Denk dat ik het voor het ogenblik maar uit laat staan. Ook omdat je
moet inloggen voor mijn telefoon weer werkt. En waarschijnlijk moet je
ook de codes van je SIMs invoeren.

Maar ik houd het in mijn achterhoofd.
Ivan Dil
2023-03-18 12:55:43 UTC
Post by Cecil Westerhof
Post by Ivan Dil
[...]
[...]

ja klopt, volgens mij moet het uit staan, sim code ...... als je auto
optimization wil ....

Bye,
Kees
--
"It's better to be kind than to be right."
Oscar
2023-03-21 10:06:53 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Android draait een Linux-kernel en een hoop tools, maar al die Apps die
je draait zijn geen "linux", wat dat ook moge betekenen in deze context.
Dat de basis een linux-kernel draait, betekend niet dat alles er onder
geen problemen kan veroorzaken.

Rebooten maakt je swap weer even leeg en sloopt alle slechtgeschreven
applicaties die nog in vage loopjes zitten te draaien zonder te weten
waarom.

Maar dit zal vast niet anders zijn voor de A52. Zit er in de verplicht
meegeleverde niet te verwijderen Samsung-apps soms iets dat zich slecht
kan gaan gedragen? Dan snap ik de workaround wel.
--
[J|O|R] <- .signature.gz