Backup van account info bij Android?
2020-06-13 08:19:40 UTC
Ik heb het "beheer van de telefoons" overgenomen van een andere medewerker,
en ik heb zelf geen smartphone.

Nu merk ik dat als er iemand komt met een defecte telefoon of die gewoon
een andere moet krijgen, en ik neem een lege Android telefoon en geef
daarbij het account van die medewerker in, dat er wel vanalles wordt
teruggezet vanuit de backup, maar niet de account info in de diverse
apps.

Dwz je krijgt wel je contactenlijst terug en hij gaat keurig alle apps
installeren die er op stonden enz enz, maar bijvoorbeeld in de mail app
staan je account en password er niet meer in.

Is dat normaal en kun je dat evt op een andere manier regelen?

Als je hier op zoekt vind je kreten als "Tick Back up my data to backup
Wi-Fi passwords, app data, and settings to Google servers." maar dan is
kennelijk een mail account+password geen "app data and settings"?

Ik ben ook nog nergens een setting tegengekomen om dat aan en uit te
zetten, wat ik me zou kunnen voorstellen als je dit om veiligheidsredenen
niet wilt of zo. Zit dat wellicht toch ergens verstopt?
Johan Wevers
2020-06-15 12:45:59 UTC
Post by Rob
[...]
De cloud backup van Google is vreselijk incompleet. Daarom zijn er ook
zoveel goede root-backup tools, zonder root kun je geen fatsoenlijke
backups maken. Met root moet je tegenwoordig trouwens ook uitkijken met
de Android keystore.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Rob
2020-06-15 14:24:56 UTC
Post by Johan Wevers
Post by Rob
[...]
Ja maar we gaan die toestellen natuurlijk niet rooten!
Weet je of dit een filosofie is of dat het gewoon slordigheid is?
Ik kan me voorstellen dat iemand vindt dat het geen goed idee is om
passwords te backuppen naar de google cloud, maar dan zouden ze toch
minstens wel de rest van de mail settings kunnen backuppen lijkt me...
(zodat ie na restore een keer om het password vraagt)

Nu krijgen we die (ontzettend onhandige) gebruikers nog 3 keer aan
het bureau omdat er weer iets ontbreekt wat er vroeger wel was.
Ik krijg er een punthoofd van, die gebruikers kunnen NIKS.
Dus een optie om dat soort info wel te backuppen zou welkom zijn...
O. Udeman
2020-06-15 15:15:34 UTC
Post by Rob
Post by Johan Wevers
Post by Rob
[...]
Misschien moet je als systeembeheerder de gebruikers beter informeren.
Daar word je voor betaald.
youp
2020-06-15 21:26:56 UTC
Post by Rob
Post by Johan Wevers
Misschien moet je als systeembeheerder de gebruikers beter informeren.
Daar word je voor betaald.
Mee eens, ik denk ook dat het maar een lulverhaal is van o.p. om gestolen
phones legaal te maken.
s|b
2020-06-20 20:09:48 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Ik herinner me (vaag) de overstap van Nexus 5X naar Pixel 3. Ik meen dat
ik daar heel tevreden over was.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Rob
Kreeg je daar de account info terug in je apps, bijv de mail app?
s|b
2020-06-21 20:09:02 UTC
Post by Rob
Post by s|b
Ik herinner me (vaag) de overstap van Nexus 5X naar Pixel 3. Ik meen dat
ik daar heel tevreden over was.
Kreeg je daar de account info terug in je apps, bijv de mail app?
Het is al even geleden, maar ik dacht van wel. Ik herinner me dat ik
opkeek van wat er allemaal werd teruggezet. Ik heb mijn Pixel 3 gekocht
in februari 2019. Bij het opstarten werd er gevraagd of ik gegevens wou
overzetten en dus heb ik gewoon de stappen gevolgd.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Rob
2020-06-22 07:51:22 UTC
Post by s|b
Post by Rob
Post by s|b
[...]
Heb je de gegevens overgezet met de mogelijkheid om gegevens direct van
de ene naar de andere telefoon te halen (via bluetooth of wifi), of heb
je een backup gerestored (waar ik het over heb).

In mijn geval is "de vorige telefoon" meestal defect of weg, en moet ik
wel met die backup werken. Als het een keer voorkomt dat ik beide
telefoons beschikbaar heb zal ik die andere methode eens proberen, dat
skip ik normaalgesproken.
s|b
2020-06-22 20:17:59 UTC
Post by Rob
Heb je de gegevens overgezet met de mogelijkheid om gegevens direct van
de ene naar de andere telefoon te halen (via bluetooth of wifi), of heb
je een backup gerestored (waar ik het over heb).
Goede vraag. Ik denk wel dat het inderdaad ging om het overzetten van
gegevens en niet per se een backup.
Houd ons op de hoogte! ;-)
--
Ik usenet, dus ik ben.