Android internet delen met notebook
Cecil Westerhof
2017-09-05 22:15:45 UTC
Ik heb een internet abonnement genomen op mijn Android telefoon. Deze
connectie zou ik echter ook op mijn notebook willen gebruiken. Wat is
de beste manier om dit te doen?
--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/cecilwesterhof
O. Udeman
2017-09-05 23:54:26 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik heb een internet abonnement genomen op mijn Android telefoon. Deze
connectie zou ik echter ook op mijn notebook willen gebruiken. Wat is
de beste manier om dit te doen?
Wat bedoel je? Een telefoonabonnement met mobile data? Of wil je je
telefoon gebruiken als wifirouter? In het eerste geval zul je een
notebook moeten hebben waar je simkaart in kan, dan wel zul je een
daartoe geschikte usb dongle moeten gebruiken. Dit kan slechts op een
apparaat tegelijk werken.
Je telefoon gebruiken als router is een kwestie van instellen als wifi
hotspot. Je krijgt dan een kleine wifirouter waarop je enkele apparaten
tegelijk kunt laten inloggen.
s|b
2017-09-06 19:58:05 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik heb een internet abonnement genomen op mijn Android telefoon. Deze
connectie zou ik echter ook op mijn notebook willen gebruiken. Wat is
de beste manier om dit te doen?
Hotspot instellen op je Android smartphone en daarmee verbinden met je
notebook.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Johan Wevers
2017-09-13 21:41:57 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik heb een internet abonnement genomen op mijn Android telefoon. Deze
connectie zou ik echter ook op mijn notebook willen gebruiken. Wat is
de beste manier om dit te doen?
Mobile hotspot aanzetten op de telefoon en erop inloggen met de laptop.
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Sietse Vliegen
2017-11-21 06:29:18 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik heb een internet abonnement genomen op mijn Android telefoon. Deze
connectie zou ik echter ook op mijn notebook willen gebruiken. Wat is
de beste manier om dit te doen?
Er zijn 2 manieren. Hotspot is al genoemd, de andere is USB tethering.
Beide te vinden in de instellingen mbt netwerk, op je telefoon. Wat
beter i, hangt van je wensen af: bij USB tethering moet je het
kabeltje bij je hebben, maar daar staat een lager gebruik van de
batterij tegenover. Je telefoon wordt geladen ipv dat 'ie leegloopt.
Vergeten uit te zetten kan in beide gevallen, maar tethering stopt
zodra je het kabeltje eruit trekt. En je hoeft geen wachtwoord te
gebruiken. Wmb dus meer voordelen voor tethering.

Let wel op voor automatisch updaten van Windows, als dat aanstaat kan
het een boel dataverkeer kosten. Sowieso ongewenst, vooral bij laptops
(ZET DE COMPUTER NIET UIT, wacht gewoon tot je een ons weegt en mis de
trein) maar in dit geval erger. Uitzetten of duimen draaien, dat
bepaal je gelukkig nog altijd zelf, er gebeurt niks engs. Maar toch.
Rob
2017-11-21 08:55:41 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Haha of als je de computer nodig hebt voor iets belangrijks zoals
een presentatie, om dat belangrijke document af te maken, oid.

Windows is niet geschikt voor serieus gebruik! Het kan je op ieder
moment in de steek laten omdat Microsoft zichzelf veel belangrijker
vindt dan de klant...
M.Vrolijk
belangrijker dan ene onbelangrijke Rob in ieder geval
BugHunter
2017-11-21 18:13:17 UTC
Post by M.Vrolijk
Post by Sietse Vliegen
[...]
De computer uitzetten tijdens het updaten
kan weleens heel vervelend uitpakken. Zeker
als je niet eerst een backup gemaakt hebt.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Piet
2017-11-24 09:40:08 UTC
Post by Rob
Windows is niet geschikt voor serieus gebruik!
Dat gaat op voor wie er niet mee om kan gaan.
Post by Rob
Het kan je op ieder moment in de steek laten
Dat geldt voor elk stuk hard- of software.

-p
Rob
2017-11-24 12:35:12 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Windows is niet geschikt voor serieus gebruik!
Dat gaat op voor wie er niet mee om kan gaan.
Ja maar dat is zowat iedereen behalve jij. Dus dat heeft weinig waarde
want die mensen kunnen het dan toch niet serieus inzetten.
Post by Piet
Post by Rob
Het kan je op ieder moment in de steek laten
Dat geldt voor elk stuk hard- of software.
Er kan altijd wat defect raken, maar bewust ingeprogrammeerde defecten dat
zou toch niet echt nodig hoeven zijn.
BugHunter
2017-11-24 15:39:56 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
Het kan je op ieder moment in de steek laten
Dat geldt voor elk stuk hard- of software.
Er kan altijd wat defect raken, maar bewust ingeprogrammeerde defecten dat
zou toch niet echt nodig hoeven zijn.
Kom nou, Windows laat me eigenlijk nooit in
de steek. Dacht je dat andere OS-en geen
bugs bevatten? Windows is al sinds XP een
mooi systeem, en Linux was in de jaren '90
nog lang niet volwassen.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Rob
2017-11-25 21:22:01 UTC
Post by BugHunter
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Dit gaat niet over bugs maar over ingeprogrammeerde kapotheid.
Bij XP had je dat nog niet daar kon je zelf kijken wanneer je ging
updaten. Windows 10 beslist dat allemaal zelf voor je tenzij je
gaat uitzoeken hoe je dat moet omzeilen en dat gaat de gemiddelde
gebruiker niet doen dus die wordt op het moment dat het hem het
slechtste uitkomt geconfronteerd met een update.
O. Udeman
2017-11-26 01:52:46 UTC
Post by Rob
Post by BugHunter
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Windows 10, dat is dat systeem met de kleuterblokjes. Nee bedankt. Ik
houd het bij Windows 7. En bij XP op een laptopje (waarvoor trouwens nog
steeds updates te krijgen zijn).
Linux heb ik daar trouwens ook op staan, maar gebruik ik nooit, wegens
verregaande praktische onbruikbaarheid.
M.Vrolijk
2017-11-26 17:45:02 UTC
Windows 10, dat is dat systeem met de kleuterblokjes. Nee bedankt. Ik houd
het bij Windows 7. En bij XP op een laptopje (waarvoor trouwens nog steeds
updates te krijgen zijn).
Ok, maar eens zullen die ondersteuningen verdwijnen en zit je opgescheept
met de opvolger van W10. Sterkte alvast.
O. Udeman
2017-11-26 17:55:15 UTC
Post by M.Vrolijk
Post by O. Udeman
[...]
Dank u. Maar ik hoef natuurlijk helemaal niets gedwongen te doen: ik
laat gewoon het bestaande op mijn systeem aanwezige besturingssysteem
voor wat het is.
Mark Huizer
2017-11-27 20:49:13 UTC
Post by O. Udeman
Linux heb ik daar trouwens ook op staan, maar gebruik ik nooit, wegens
verregaande praktische onbruikbaarheid.
Mooi toch. Als iedereen nou gewoon vrede heeft met "ik werk het liefste
met X en iemand anders met Y, wat een feest iedereen blij"...

Ik ben vooralsnog te lui om iets anders op mijn laptop te zetten
aangezien het merendeel putty, openoffice, firefox en thunderbird is.
Zou perfect ook met freebsd en X kunnen. Ga ik misschien ook doen
binnenkort.

Computers zijn ook maar gebruiksvoorwerken. Religieuze oorlogen kan je
beter over voetbalclubs houden :)

Mark
hja
2017-11-29 08:29:28 UTC
Post by Mark Huizer
Post by O. Udeman
[...]
..
Post by Mark Huizer
Computers zijn ook maar gebruiksvoorwerken. Religieuze oorlogen kan je
beter over voetbalclubs houden :)
Tot je vanwege compatibiliteit met de massa veroordeeld bent tot gesloten
systemen met een BIOS rootkit standaard af fabriek.

Met geluk hebben we enkele jaren de UEFI mogen uitzetten. Als de markt
regeert had je 5 jaar geleden geen pc voor Linux of BSD meer kunnen kopen.
Die regelgeving en boetes voor monopolisten hebben wel zeker een effect.
De "normale gebruiker" zal zeggen dat de kosten opgelegd door de overheid
uiteindelijk verhaald worden op hem en alleen zijn pc duurder maakt.

Die laissez-faire houding gaat ten koste van opties. Keuze uit Mac of MS
is toch wat de markt wil?

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Piet
2017-11-29 09:37:05 UTC
Post by hja
Die laissez-faire houding gaat ten koste van opties.
Keuze uit Mac of MS is toch wat de markt wil?
Niet "wil" maar "opgedrongen krijgt".

-p
O. Udeman
2017-11-29 14:24:31 UTC
Post by Piet
Post by hja
Die laissez-faire houding gaat ten koste van opties.
Keuze uit Mac of MS is toch wat de markt wil?
Niet "wil" maar "opgedrongen krijgt".
-p
Het ergste dat je opgedrongen kunt krijgen is Windows 10. Ik heb
begrepen dat de kans dat je daar ooit van af komt gering is: zet het
nooit op je systeem als je dat nog kunt vermijden. Terugkeer naar een
eerdere versie van Windows, installeren van een ander besturingssysteem
en zelfs van een extern medium booten heeft de criminele bende van
meneer Hekjes onmogelijk gemaakt.
BugHunter
2017-11-29 14:57:52 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Hoe kom je daar bij? Ik kan gewoon W7 naast
W10 installeren en van een Linux stick
opstarten en werken. Maar waarom zou je W10
vermijden? Het is veiliger dan W7 en zeker
niet slechter. Bovendien kan je gratis van
W7 naar W10. Ik heb de indruk dat W10 niet
zwaarder is dan W7 dus ook op een ouder
systeem draait het goed.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
2017-11-29 16:08:21 UTC
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
[...]
Geen idee wat jij hebt uitgespookt. Wat ik begreep van iemand die er
heel veel van af weet, is dat je bij een groot aantal systemen niet van
W10 af kunt komen. Met name bij Acer laptops schijnt dit zich voor te
doen. Wie daar W10 afhaalt en een ander systeem wil installeren loopt
tegen het feit aan dat dat of helemaal niet lukt of dat het nieuwe
systeem hooguit een keer opstart en vervolgens wordt gedelete. En dat
geldt ook voor extern booten.
Maar ik zou zeggen: probeer het eens op de enige manier waarbij je zeker
weet of het goed gaat of niet en dat is: W10 deleten en dan een ander
systeem from scratch on installeren. kijk wat er gebeurt, doe er hier
verslag van en verheug je reeds op voorhand op onze grote dankbaarheid!
BugHunter
2017-11-29 16:11:16 UTC
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
[...]
Linux heeft hier al gedraaid, ook vanaf een
stick. Ik ga natuurlijk mijn goed draaiende
W10 niet verwijderen, maar ik zou niet weten
waarom dat niet zou gaan. Als de drive
schoon is en ik installeer daar een ander OS
op. geloof ik niet dat dat problemen geeft.
Zo ja, dan leer ik hier iets nieuws. Maar,
om het te beletten zou er iets moeten achter
blijven. Ik ga wel even zoeken op het web.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
hja
2017-11-29 19:07:23 UTC
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Probeer Windows eens voor iets nuttigs te gebruiken als een
navigatiesysteem. Als je dan je software update (of je kaarten) wil
W10 ook meteen updates installeren, met als gevolg dat je niet weet
of je navigatieapp nog gaat starten.

Het gaat helemaal fantastisch als je up-to-date informatie van het
internet probeert te plukken die je ook voor je navigatie nodig hebt.
Voor het eerst in maanden online met een data-verbinding via je
telefoon. Dan weet je zeker dat de eerste 100MB niet nuttig is voor
jou. En dan weet je niet zeker of je databundel groot genoeg is.

Gebruikersvriendelijk...

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
Ano
2017-11-29 19:16:11 UTC
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Ja, dat is tot nu toe ook mijn grootste ergernist bij W10: dat je niet
zelf kunt kiezen of je updates wel/niet wilt installeren. Alleen
uitstellen op zijn best...
Ik heb al een keer gehad dat de laptop na zo'n heeeele grote update
(waarbij het versienummer van je W10 onhoog gaat) niet eens meer wilde
opstarten...
BugHunter
2017-11-29 20:04:25 UTC
Post by Ano
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
En toen?...
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ano
2017-11-29 20:45:11 UTC
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
[...]
Backup (image) teruggezet van eerder.

Verder zie ik heel vaak in de update-log "install failed" bij die grote
updates. Heel irritant, elke keer gaat hij hem dan weer opnieuw
downloaden, gaat aan het installeren (wat heel lang duurt), en na
opnieuw opstarten is het dan toch weer niet gelukt en beginnen we weer
opnieuw. Ik zet de laptop nu meestal maar niet meer uit maar op
'hibernation', om zo'n tijdslurpende cyclus te voorkomen.
BugHunter
2017-11-29 21:14:16 UTC
Post by Ano
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
[...]
Afkloppen, maar ik heb bijna nooit problemen
met de updates. Zeker de laatste tijd niet.
Duurt alleen soms lang, vooral die laatste.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ano
2017-12-27 11:20:16 UTC
Post by Ano
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Het is weer zo ver: na een verplichte Windows 10 fall creator update een
dag geleden deed de audio het niet meer. Driver update leek dit op te
lossen, maar nu start de laptop niet meer op. Heel erg irritant die
verplichting tot updates van het OS... :-(
Rob
2017-12-27 13:04:31 UTC
Post by Ano
[...]
Het staat er toch: fall creator. Dat is het begin van de val van je PC.

Het is niet verplicht hoor, je kiest er zelf voor. Formatteren en Linux
installeren kan ook. Daar kies je niet voor.
Ano
Je hebt gelijk ;-)
Ano
2018-01-04 17:56:10 UTC
Post by Ano
Post by Ano
[...]
Heb via de Group Policy Editor toch nog een mogelijkheid gevonden om de
automatische updates tegen te houden, ben benieuwd of dat werkt. Dus ik
blijf toch nog maar even op Windows ;-)

BugHunter
2017-11-29 19:59:22 UTC
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Je moet Windows dan ook niet gebruiken voor
je telefoon. Voor de desktop is het niet
voor niets het meest gebruikte OS. Voor de
telefoon gebruik ik Android, het meest
gebruikt.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
hja
2017-11-29 23:36:26 UTC
Post by BugHunter
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Situatie:
Laptop met W10.
Data ophalen via een wifi hotspot (android phone).
In plaats van dat worden updates opgehaald.
Na de updates zijn 2 effecten bereikt: de data-bundel is op
en de software werkt niet meer (bekende bug van die specifieke
software).

Oplossing:
Gebruik een laptop met Linux, die specifieke software werkt
toevallig. De laptop haalt de data op via dezelde hotspot.
Geen geouwehoer met updates ophalen via 4G, die haal je
gewoon binnen op je vaste internetverbinding als jouw dat
uitkomt.

PS waarschijnlijk ben ik geen standaard gebruiker en is de
toepassing ook niet standaard, maar Windows is allang niet meer
altijd de beste optie als je iets pc-achtigs wil gebruiken.
Zo ongeveer elke 2e versie sinds W95 was ondermaats met Vista,
W8.0, W8.1 _en_ W10 als dieptepunt. Dus op zich mag het
overleven van Microsoft een wonder heten, ware het niet dat hun
kracht gebaseerd is op monopolie en vendor lock-in.

Bedrijven gebruiken nog Windows, maar moeten inmiddels enorm
opletten op kosten/baten. Voor prive personen is een pc met
windows ook geen must meer,

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
BugHunter
2017-11-30 00:05:50 UTC
Post by hja
Post by BugHunter
Post by hja
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by Piet
Post by hja
[...]
Ik ben blij met Windows10, geen klachten, en
het doet wat het moet doen. Ik krijg bericht
als er updates zijn, en wat er moet gebeuren
zoals: 's nachts binnen halen, uitstellen en
opnieuw vragen. Ik merk er meestal niets van
maar dat moet wel zijn omdat ik gewoon thuis
werk.

Als er werkelijk updates opgehaald worden op
een willekeurig tijdstip zonder te vragen is
dat inderdaad slordig als je via je telefoon
verbonden bent. Maar, zoals gezegd, hier heb
ik geen enkele klacht over W10.

Ik had eind 90-er jaren al Linux, en heb het
nog, maar ik voel me dan als een stakker die
in het duister tast, maar met Windows kan ik
lezen en schrijven, en heb ik 100-en handige
tools. Ik moet mijn laptop opnieuw inrichten
en dat wordt ook Linux omdat de systeemeisen
lichter zijn. Maar voor mij blijft Windows10
favoriet.

De 2e versies waren juist de beste, W95b was
prima, w98 ook, ME was een flop, 2k was weer
dik in orde, XP was goed, Vista niks, W7 dik
in orde, en over W10 geen klachten.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Rob
2017-11-30 08:46:20 UTC
Post by hja
[...]
Ja het is op zich wel mogelijk in Windows 10 om aan te geven dat je geen
updates wilt ophalen via een "dure" internet verbinding, maar helaas
werkt de default methode om dat "automatisch vast te stellen" niet goed,
bijvoorbeeld niet in bovenstaande situatie.

(Windows 10 neemt aan dat wifi geen dure verbinding is en dat er
een hotspot achter zit dat weet ie niet)

Je kunt wel zelf aangeven dat je wifi verbinding duur is maar als je
die laptop dan thuis niet op een vaste ethernet aansluiting aansluit
maar gewoon op je thuis wifi dan update ie helemaal niet meer, en ik
denk dat als dat te lang duurt hij evengoed via je wifi gaat updaten en
dat zou dan zomaar weer via je data bundel kunnen gaan (afhankelijk van
wanneer hij er zin in krijgt).
O. Udeman
Wat een ellende dat Windows 10.
Mark Huizer
2017-12-02 12:02:46 UTC
Post by Rob
[...]
Ik neem aan dat het overbodige informatie is, maar je kan per managed
wifi netwerk aangeven of het metered is volgens mij. Misschien kan je
dat instellen voor je tethering connectie, en dan zou je probleem
opgelost zijn.
(settings, network&internet, wifi, manage known networks, je ssid,
properties)

Groeten

Mark
Rob
2017-12-02 15:54:40 UTC
Post by Mark Huizer
Post by Rob
[...]
Ja maar dat soort instellingen staat dus helaas default op "haal gerust
een gigabyte op om je windows te patchen". Weliswaar hebben ze bij
Microsoft ook eindelijk de delta-RPM bedacht (10 jaar na Linux ofzo)
maar toch zijn die updates nog heel groot, en door het "MSDO" download
systeem ook verschrikkelijk intrusief op je verbinding. Dan was "BITS"
beter.
Mark Huizer
2017-12-04 22:49:17 UTC
Post by Rob
Post by Mark Huizer
Post by Rob
[...]
Je zou hotspot via je telefoon op zich advanced use kunnen noemen, en
dan moet je dat ook maar kunnen instellen. Of je het er mee eens bent of
niet, MS heeft besloten dat ze dermate veel onkundige lakse gebruikers
hebben, dat het voor de veiligheid van velen beter is om de default te
zetten op "wij regelen dat updaten wel voor je". Ik vind het knap
irritant, maar goed... het is een verdedigbaar standpunt. En met meer
dan home edition kan je dat volgens mij best aardig uitzetten.

Maar anyway... als je dus hotspots gaat gebruiken, valt het wellicht te
verdedigen dat je dan maar kundig genoeg moet zijn om metered
connections te configureren.

Prettig of niet, gezien de onkundige userbase van MS snap ik de
motivatie.

Mark
hja
2017-11-29 19:09:49 UTC
Post by Piet
Post by hja
Die laissez-faire houding gaat ten koste van opties.
Keuze uit Mac of MS is toch wat de markt wil?
Niet "wil" maar "opgedrongen krijgt".
Niet kiezen is ook een keuze.
En als de meerderheid niet kiest...

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver
BugHunter
2017-11-26 11:20:11 UTC
Post by Rob
Post by BugHunter
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Ik kan bij een update altijd kiezen: direct,
's nachts of later. En dan kan je inderdaad
ook nog instellen dat je altijd zelf beslist
wanneer.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk