android tv?
2020-04-02 12:06:11 UTC
Ik lees in het blad totaal tv vaak over mediaspelers waarop je android
tv kunt draaien. Vraag: kun je daar nuttige dingen mee doen? Noem eens
wat? Het schijnen in ieder geval aparte applicaties te zijn t.o.v. het
gewone android op de smartphone. Kun je wel hetzelfde google account
met dezelfde inloggevens gebruiken als bij het android voor de
smartphone? Krijg je bij dat android tv ook updates als er nieuwe
versies komen? Want bij mijn smartphone heb ik slechts één keer in
2018 een update van android 6 naar android 7 gehad en sindsdien zijn
er geen updates meer geweest. Als dat bij android tv ook zo gaat hoef
ik het eigenlijk niet.
Dirk T. Verbeek
2020-04-02 13:28:10 UTC
Post by J
[...]
Hoe lang Android geupdate wordt hangt niet van google af maar de
fabrikant van de telefoon of TV.
2020-04-02 15:06:57 UTC
On Thu, 2 Apr 2020 15:28:10 +0200, "Dirk T. Verbeek"
Post by Dirk T. Verbeek
Hoe lang Android geupdate wordt hangt niet van google af maar de
fabrikant van de telefoon of TV.
Klopt: en bij mijn smartphone zijn er maar heel kort updates geweest.
Is dat bij die mediaspelers ook zo?
O. Udeman
2020-04-02 15:35:13 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Hoe lang Android geupdate wordt hangt niet van google af maar de
fabrikant van de telefoon of TV.
Klopt: en bij mijn smartphone zijn er maar heel kort updates geweest.
Is dat bij die mediaspelers ook zo?
Nog minder. De meeste zijn erg goedkoop, daarvan brengt de maker liever
een nieuwe uit die hij kan verkopen dan een update waar hij niets aan
verdient.
2020-04-03 10:18:59 UTC
Post by O. Udeman
Nog minder. De meeste zijn erg goedkoop, daarvan brengt de maker liever
een nieuwe uit die hij kan verkopen dan een update waar hij niets aan
verdient.
Als dat hetzelfde is als bij smartphones hoef ik het waarschijnlijk
niet te hebben.
s|b
2020-04-02 20:55:13 UTC
Post by J
Klopt: en bij mijn smartphone zijn er maar heel kort updates geweest.
Is dat bij die mediaspelers ook zo?
Ik heb een Nexus 5X en die heeft, denk ik, bijna 2 jaar updates gehad.
Nu heb ik een Pixel 3 en is ook al van Android 9 naar 10 gegaan en
ontvangt nog altijd veiligheidsupdates. Maar dat zijn toestellen van
Google en daarbij krijg je de garantie dat ze tot een bepaalde tijd
ondersteund worden.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
2020-04-03 10:04:46 UTC
Post by s|b
[...]
En ik zit nu nog steeds met android 7 op mijn samsung galaxy j5
(2016).
Het is toch gek.
s|b
2020-04-05 11:51:17 UTC
Post by J
En ik zit nu nog steeds met android 7 op mijn samsung galaxy j5
(2016).
Het is toch gek.
Je wilt echt niet weten hoeveel kwetsbare Android toestellen nog altijd
gebruikt worden. Het vreemde is (of was?) dat daar bijna geen misbruik
van gemaakt wordt.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Richard Lucassen
2020-04-05 20:02:23 UTC
On Sun, 05 Apr 2020 13:51:17 +0200
Post by s|b
Post by J
[...]
Als het slim misbruik is dan merk je daar niets van. Ze kijken wel
uit, zo dom zijn ze niet. Je kunt er gelukkig wel je bank app op
installeren want die is veilig. Het is een vreemde wereld.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Rob
2020-04-02 14:15:32 UTC
Post by J
[...]
Het is in ieder geval een VERADEMING in vergelijking met het open-source
alternatief Kodi. Dat degenereert steeds verder omdat de een na de
andere toepassing er niet meer op werkt of vereist dat je door allerlei
hoepels gaat springen om een "developer api key" aan te gaan vragen
en te installeren. Terwijl je in Android TV gewoon de apps hebt die
de key al bevatten, zoals dat ongetwijfeld bedoeld is.

Inderdaad kun je met hetzelfde google account inloggen als in je browser
en smartphone, en dan ook de historie e.d. onderling delen.
2020-04-02 15:04:05 UTC
Post by Rob
Het is in ieder geval een VERADEMING in vergelijking met het open-source
alternatief Kodi.
kodi is toch alleen maar om multimedia af te spelen? Ik vind dat kodi
trouwens ook helemaal niks.
Post by Rob
[...]
Kun je voorbeelden van nuttige apps noemen die je op android tv kunt
draaien?
Rob
2020-04-02 15:49:31 UTC
Post by J
Kun je voorbeelden van nuttige apps noemen die je op android tv kunt
draaien?
Als je daarnaar moet vragen, dan zou ik het niet kopen.
Ik was er vanuit gegaan dat je wel wist waarvoor zo iets bedoeld is.
2020-04-03 10:22:13 UTC
Post by Rob
Als je daarnaar moet vragen, dan zou ik het niet kopen.
Ik was er vanuit gegaan dat je wel wist waarvoor zo iets bedoeld is.
Ik denk in ieder geval wel streamingdiensten zoals netflix. Hoewel ik
zelf die steamingdiensten niet gebruik.
youp
2020-04-02 15:51:03 UTC
Post by Rob
Het is in ieder geval een VERADEMING in vergelijking met het open-source
alternatief Kodi.
Kun je voorbeelden van nuttige apps noemen die je op android tv kunt
draaien?
Alle Google Chrome dingen kun je ook op Android tv draaien. Photo's is bijv.
heel leuk in Full HD op je tv scherm. Gmail is ook meegenomen etc. etc. En
eigenlijk alle alle telefoon apps behalve wanneer ze gaan zeuren dat je met
2 vingers moet zoomen....
youp
2020-04-02 15:54:09 UTC
Post by Rob
[...]

Mijn voornaamste toepassing is trouwens Airpano met 360° photo's en video's,
indrukwekkend op een groot tv scherm.
s|b
2020-04-02 20:59:11 UTC
Post by J
Ik lees in het blad totaal tv vaak over mediaspelers waarop je android
tv kunt draaien. Vraag: kun je daar nuttige dingen mee doen? Noem eens
wat?
Smart tv's hebben dikwijls USB-poorten waar je een usb-stick of externe
harde schijf kan hangen. Je kan dat gebruiken om te pauzeren, terug te
spoelen etc. Maar je kan er ook mediabestanden (MP3, MP4, AVI, MKV) mee
afspelen. Niet alle formaten worden ondersteund en wat je dan kan doen
is bijvoorbeeld VLC opstarten op je PC en dit beeld 'casten' naar je tv.
Als je tv dit 'casten' niet ondersteunt, dan zou je een Chromecast
kunnen aansluiten.

Dat casten via VLC heb ik al een paar keer gedaan en dat lukt redelijk
goed. Nadeel is dat ondertitels (SRT, SUB-IDX) niet ondersteund worden.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
s|b
2020-04-02 21:01:18 UTC
Post by J
[...]
Dan zou ik het maar laten. Mijn Philips heeft een paar jaar firmware
updates gekregen, maar dat is al lang gedaan. Nu, mijn tv 'hacken'...
Die beschikt niet over een camera, dus veel kunnen ze er niet mee
aanvangen, denk ik.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Paul Slootman
2020-04-03 07:59:28 UTC
Post by J
Ik lees in het blad totaal tv vaak over mediaspelers waarop je android
tv kunt draaien. Vraag: kun je daar nuttige dingen mee doen? Noem eens
Het zijn meer simpele apparaatjes waarop je Android hebt draaien, dus
*niet* "Android TV" want dat is meer als de fabrikant van de TV al
Android ingebouwd heeft als zijnde de "smart" gedeelte.

Ik heb bijna 5 jaar geleden een Sony Android TV gekocht, en daar ben ik
enorm tevreden mee. De kans dat je favoriete app (NPO Start, Netflix,
noem maar op) over een aantal jaren nog steeds op je TV ondersteund
wordt is een stuk groter dan bij fabrikant-specifieke smart
besturingssystemen.

Als je een los kastje koopt, neem er een met minimaal 3GB RAM.
Dat komt het wisselen van apps ten goede, anders zit he steeds lang te
wachten.

Paul
2020-04-03 10:16:52 UTC
Post by Paul Slootman
Het zijn meer simpele apparaatjes waarop je Android hebt draaien, dus
*niet* "Android TV"
In dat blad totaal tv hebben ze het over bepaalde mediaspelers die
echt android TV kunnen draaien.
Post by Paul Slootman
[...]
Kun je eigenlijk niet beter een losse mediaspeler met android tv nemen
i.p.v. een tv met android tv?
Een mediaspeler vervangen omdat er geen nieuwe systeemupdates meer
komen lijkt mij goedkoper dan een gehele tv vervangen.
Dirk T. Verbeek
2020-04-03 15:53:25 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Als die TV niet meer geupdate wordt kun je er altijd nog iets voor
schakelen.
Dirk T. Verbeek
2020-04-03 16:25:57 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Paul Slootman
[...]
Een voorbeeld, we hebben een ongeveer 10 jaar oude niet-Android Philips
Smart TV waarop de Netflix app het niet meer doet. Nu staat er een oude
laptop bij met Linux en zo werkt het weer helemaal naar wens, zo kunnen
we ook de streams van Xs4all/KPN afspelen.
Rob
2020-04-03 17:02:36 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Paul Slootman
[...]
Dat is wel een omslachtige oplossing, hier voor in de plaats zou je dus
zo'n Android box kunnen nemen.
Dirk T. Verbeek
Mogelijk, maar die laptop was ongeveer gratis en kan ook nog andere dingen.
2020-04-06 10:37:48 UTC
On Fri, 3 Apr 2020 18:25:57 +0200, "Dirk T. Verbeek"
Post by Dirk T. Verbeek
Een voorbeeld, we hebben een ongeveer 10 jaar oude niet-Android Philips
Smart TV waarop de Netflix app het niet meer doet.
Dat valt nog mee dat netflix dan nog een tijdje op die oude tv heeft
gewerkt.
Dirk T. Verbeek
2020-04-06 17:28:33 UTC
Jammergenoeg was het in een tijd dat we er niet in geïnteresseerd waren :)
youp
2020-04-04 09:23:54 UTC
De oplossing voor mijn oude Samsung tv was de X96 Android smart tv box, is
veel efficienter dan de ingebouwde Android op smart tv's. Voor de prijs hoef
je het niet te laten: 59 euro.
Dirk T. Verbeek
2020-04-04 16:21:36 UTC
Post by youp
De oplossing voor mijn oude Samsung tv was de X96 Android smart tv box,
is veel efficienter dan de ingebouwde Android op smart tv's. Voor de
prijs hoef je het niet te laten: 59 euro.
Een goeie tip, een van de verkopers schrijft dit:

Mocht je budget het toelaten, dan adviseren we een model met sterkere
specificaties voor het gebruik als streamer. Dit is niet mogelijk op de
X96 Pro Deluxe.
youp
2020-04-04 16:31:25 UTC
Post by youp
[...]
Gelul, ik stream alles wat ik maar wil streamen:

Mediaplayer voor Tv H96 Max 3318 TV Box Android 9.0 /32GB Android 9.0 Tv Box
/ 4K Kodi 18.4 Netflix Bluetooth Keyboard
Met een supersnelle mediaplayer voor tv T9 RK3328 geniet je van alle online
multimedia op je TV, stream series, films, muziek, games en nog veel meer.
Streamen van multimedia is dankzij de snelle RK3318 Quad-Core 64bit
Cortex-A53 een genot. Een H96 Box heeft een HDMI-poort, een bekabelde
internetaansluiting en dual wifi.
Dirk T. Verbeek
Goed te horen van een gebruiker, nogmaals bedankt.
2020-04-06 11:08:22 UTC
Post by youp
De oplossing voor mijn oude Samsung tv was de X96 Android smart tv box, is
veel efficienter dan de ingebouwde Android op smart tv's. Voor de prijs hoef
je het niet te laten: 59 euro.
Op deze website https://www.xiaomiproducts.nl/tv-boxen/ staan meerdere
boxen waaronder een x96 mini android tv box voor slechts 29.95. Welke
kun je het beste nemen? Ook hebben ze het over een wireless keybord en
een airmouse.
O. Udeman
2020-04-06 11:52:57 UTC
Post by J
Post by youp
[...]
Dat soort dingen kunnen geen moer. Neem een android telefoon of tablet,
en kijk wat je via internet aan TV programma's kunt vinden. Geen moer,
kan ik je al vast verklappen, b.v. niets van de Nederlandse TV zenders
en vrijwel niets van zenderpakketten als die van Ziggo.
Dirk T. Verbeek
Zolang je maar een abonnement hebt werkt het prima.
O. Udeman
2020-04-06 15:12:05 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
Post by J
Post by youp
[...]
Van wie? Met zo'n ding krijg je wat de fabrikant er in heeft gebakken
aan mogelijkheden.
Dirk T. Verbeek
2020-04-06 17:19:20 UTC
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
Post by J
Post by youp
[...]
Je hebt duidelijk weinig kennis.
Je kunt Netflix kijken via een browser en voor KPN/Xs4all/Ziggo bestaan
er Android apps.
Verder kun je de NPO zien via NPO app en Videoland werkt samen met RTL.
O. Udeman
Heb je zelf wel eens zo'n ding gehad en dat allemaal geprobeerd?
Dirk T. Verbeek
Het werkt op mijn Android telefoon.
O. Udeman
Vertel eens welke zenders je ontvangt en via welke app.
Dirk T. Verbeek
2020-04-07 09:44:21 UTC
<knip>
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
Heb je zelf wel eens zo'n ding gehad en dat allemaal geprobeerd?
Het werkt op mijn Android telefoon.
Vertel eens welke zenders je ontvangt en via welke app.
Ik heb (Deense) Netflix in hun eigen app en met wat uitzonderingen de
hele basislijst van KPN/Xs4all via de Xs4all app.

De uitzonderingen zijn de Duitse zenders, de provinciale/lokale
programma's en BBC First.

NPO Plus heb ik eens geprobeerd en het werkte maar ik wil er geen geld
aan uitgeven.
O. Udeman
2020-04-07 10:37:32 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
<knip>
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
[...]
Ja, dat is dus het directe aanbod van een provider van zijn pakket via
zijn eigen app. Ik heb Ziggo TV en die biedt dat zijn klanten ook via
Ziggo Go. Dat werkt via de PC en via een android telefoon. Helaas echter
niet via zo'n TV Box. Als ze detecteren dat je via zo'n ding probeert te
kijken, blokkeren ze dat en daarop start de Ziggo Go app dan dus
helemaal niet eens op.
O. Udeman
2020-04-07 14:06:15 UTC
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
<knip>
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
[...]
Oh, dat is vervelend!
Xs4all bied/bood zelf een Chromecast aan als je een nieuw abonnement
neemt, in principe kun je daarmee toch hetzelfde.
Met een Chromecast kun je ook bijna niets. Misschien als een provider
een deal sluit met Google, maar anders moet je je daar geen illusie bij
maken hoor.
Iets wat mij eens opviel is dat de app wilde dat ik de GPS aanzette en
zo kunnen ze zien of je 'binnen Europa' bent.
Als je kijkt via de browser van een computer komt die vraag niet, ik
vermoed dat ze dan naar je IP adres kijken, ik heb het alleen geprobeerd
via de VPN van m'n Fritzbox router thuis en dat werkte in Afrika zonder
problemen.
Ze proberen op alle mogelijke manieren je locatie te bepalen. Dat wil
wel eens verrassende effecten hebben. Zo is de Chinese TV Box die ik
hier nu heb er heilig van overtuigd dat ik in Polen zit. En ontvang ik
er diverse kanalen uit de US mee, maar dan met Poolse commercials en
Pools geluid..
Dirk T. Verbeek

problemen.
Frank Slootweg
2020-04-07 15:31:31 UTC
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
<knip>
Post by O. Udeman
Post by Dirk T. Verbeek
Post by O. Udeman
[...]
De Ziggo GO app (op een Android smartphone/tablet) is zelfs zo dwars
dat Chromecast alleen werkt voor live kijken, dus niet voor Replay. Dus
als je een 'domme' TV hebt, maar wel een Chromecast, kan je nog steeds
niets. Ook kan je (zonder Chromecast) voor allerlei programma's/kanalen
niet vooruit spoelen. Ze doen dus heel veel moeite om het voor de
gebruiker zo moeilijk/nutteloos mogelijk te maken. Heel wat anders dan
hun reclame, website, e.d. suggereren.

Dus voor mij nog steeds een 'ouderwetse' ontvanger/HDD-recorder! :-(

[...]
O. Udeman
Juist! Daarom houd ik ook hier de "oude" analoge ontvangst aan!
Dirk T. Verbeek
2020-04-08 15:01:37 UTC
<KNIP>
Post by O. Udeman
   Dus voor mij nog steeds een 'ouderwetse' ontvanger/HDD-recorder! :-(
[...]
Juist! Daarom houd ik ook hier de "oude" analoge ontvangst aan!
Oh dat is wel een hele grote stap terug in de tijd!

Mijn TV kan twee dingen ontvangen en ze zijn allebei digitaal, DVB-T, DVB-S.
Verder zitten er nog een paar HDMI ingangen op en daarop aangesloten is
de 'ontvanger' van Xs4all die ook een digitaal signaal krijgt.
Ik heb net even achterop die 'ontvanger' gekeken en verdraaid, er zit
nog een analoge SCART uitgang op!
Maar ja, een mens wil toch minstens HD op z'n scherm en dat doet die
SCART niet.

Wat leuk is aan die TV is dat hij naar een externe USB HDD goede opnames
maakt.
Die je niet kunt delen...
youp
2020-04-09 09:27:12 UTC
Post by J
Post by youp
[...]
U bent niet wijs en heeft geen ervaring met de X96 box. Je kunt er alles mee
wat je met tablet of smartphone doet en nog veel meer.
O. Udeman
2020-04-09 09:43:42 UTC
Post by youp
Post by J
Post by youp
[...]
TV boxen kunnen alleen wat de maker er van wil dat ze kunnen. Ik heb er
meerdere gehad en daarvan waren de mogelijkheden beperkter dan van een
smartphone. Bij voorbeeld: geen mogelijkheden tot ontvangst van de
Nederlandse publieke omroep en geen mogelijkheid om Ziggo Go te
gebruiken terwijl ik daar een abonnement op heb en dat op een smartphone
wel werkt.
youp
2020-04-09 10:58:28 UTC
"O. Udeman" schreef in bericht
Post by O. Udeman
[...]
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. De X96 staat gekoppeld aan een HD
TV met Ziggo abo! Wat heeft het dan voor zin om ZIggo Go te gaan streamen?
O. Udeman
2020-04-09 11:24:38 UTC
Post by youp
"O. Udeman"  schreef in bericht
Post by O. Udeman
[...]
Weet ik veel wat jij allemaal uitspookt met jouw televisietoestel. Waar
ik het hier over heb zijn de beperkingen van dit soort android TV boxjes
in vergelijking tot een android smartphone.
youp
2020-04-09 22:05:01 UTC
Post by youp
"O. Udeman" schreef in bericht
Post by O. Udeman
[...]
Ga je nu eens als een verstandig mens gedragen als dat nog zin heeft op jouw
hoge leeftijd: koop een smart HD TV. Je zult dan merken dat een smart tv
helemaal niet zo smart is en dat zo'n Android boxje een uitkomst is.
O. Udeman
2020-04-09 22:18:16 UTC
Post by youp
Als dat waar is, is dat de beste aanbeveling om geen smart TV te kopen.
Frank Slootweg
2020-04-09 14:38:55 UTC
Post by youp
"O. Udeman" schreef in bericht
Post by O. Udeman
[...]
Als je uitgesteld wil kijken (Replay), pauzeren, voor- en achteruit
spoelen e.d. (en je TV dat niet kan).

Zoals ik al schreef, de Ziggo GO app (en de web-versie) is een
puinhoop, maar het is het enige wat er is als je geen Mediabox hebt/wilt
en je TV/ontvanger dergelijke dingen niet kan.

Mijn 'ouderwetse' (digitale) ontvanger/HDD-recorder kan dat allemaal
wel (mits ik natuurlijk van te voren programmeer welke dingen ik wil
opnemen). Maar die apparaten kan je bijna niet meer kopen en je hebt een
smartcard nodig die Ziggo niet meer levert. Catch-22! Dus als mijn
ontvanger/HDD-recorder of smartcard kapot gaat, ben ik de pineut.
O. Udeman
2020-04-09 15:02:35 UTC
Post by Frank Slootweg
Post by youp
"O. Udeman" schreef in bericht
Post by O. Udeman
[...]
Zijn er andere providers die een wél bruikbaar alternatief bieden?

Vervelende bijkomstigheid is daarbij helaas dat je via glasvezel maar
één contract met één provider kunt afsluiten.
Merkwaardig en ook heel vervelend. Want als je al een internetprovider
hebt via fiber, heb je dus geen andere keuze dan een TV abonnement bij
die zelfde provider te nemen. Althans als je die provider niet kwijt
wilt, b.v. omdat je je daar gebruikte emailadres wilt behouden.
Dirk T. Verbeek
2020-04-09 20:52:47 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Deze koppelverkoop is iets waar de politiek ooit eens een keer wat aan
moet doen.
Maar dingen zoals NPO Plus en Netflix kun je onafhankelijk wie je ISP is
gebruiken.
Rob
2020-04-06 12:15:30 UTC
Post by J
Post by youp
[...]
Zoals altijd met dat soort spullen heb je de oudere modellen die nu
nog voor een gunstig prijsje de deur uit gaan, en de nieuwere modellen
waar onder druk van de steeds inefficienter wordende software een
krachtiger processor en meer geheugen in gestopt is.

Je moet zelf weten of je een moderne flitsende box wilt hebben voor wat
meer geld, of de wat oudere box die nu goedkoop is en het ook wel doet,
maar wellicht wat langzamer.

Of je een keyboard nodig hebt dat ligt er maar aan wat je er mee doet.
Idem voor een airmouse. Bedenk dat als het een beetje meezit de hele
boel bediend kan worden met de afstandsbediening van je TV.
(als daar een knopje op zit waarmee je kunt kiezen om een aangesloten
apparaat te bedienen, dat loopt via de HDMI kabel)
Dit heet HDMI-CEC maar de TV fabrikanten noemen dat meestal anders,
bijvoorbeeld Easylink, Simplink, Anynet, Synclink e.d.