app voor sterrenkijken?
2019-06-11 15:12:07 UTC
Volgens mij moet er zo'n app zijn die aangeeft op het scherm van je
smartphone welke objecten er allemaal te zien zijn als je de camera
van je smartphone op een gedeelte van de hemel richt. Ik ben de naam
van zo'n app kwijt. Weet iemand de naam van zo'n gratis app voor
Android?
Huibert Bol
2019-06-11 15:39:12 UTC
Post by J
[...]
Sky Map, Star Walk, Skysafari, Starlight, SkyView, en waarschijnlijk nog
veel meer. Wil het een beetje nauwkeurig werken heb je wel een kompas
nodig in je telefoon, dat hebben ze niet allemaal.
--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see." --Raven
2019-06-11 16:22:29 UTC
On Tue, 11 Jun 2019 17:39:12 +0200, Huibert Bol
Post by Huibert Bol
Sky Map,
Bij sky map zie ik veel negatieve recensies staan.
Post by Huibert Bol
Star Walk, Skysafari, Starlight, SkyView,
Welke is/zijn de beste?
Heeft mijn samsung galaxy j5 (2016) zo'n kompas?
Cohen
2019-06-11 17:14:46 UTC
Post by Huibert Bol
Star Walk, Skysafari, Starlight, SkyView,
Welke is/zijn de beste?
Mobile Observatory 2 is erg goed:

<https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kreappdev.astroid>
Post by J
Post by Huibert Bol
en waarschijnlijk nog
veel meer. Wil het een beetje nauwkeurig werken heb je wel een kompas
nodig in je telefoon, dat hebben ze niet allemaal.
Heeft mijn samsung galaxy j5 (2016) zo'n kompas?
"The Samsung Galaxy J5 is one of the entry-level models from Samsung.
... Because the Samsung Galaxy J5 has no integrated magnetic sensor,
which is needed for the compass app. It is thus with the Samsung Galaxy
J5 unfortunately not possible in the compass function Apps to use, such
as Google Maps, etc. Jan 20, 2016" -
<https://wikiwhy.net/4118/samsung-galaxy-j5-compass-does-not-work>

Mogelijk dus niet. Probeer eens zo'n gratis compass app te installeren
en kijk of deze werkt?
--
Cohen, a 400-year-old AI which manifests itself by 'shunting'
through people. It is featured in the novels Spin State and Spin Control
by Chris Moriarty (2005).
2019-06-14 12:36:46 UTC
Is niet gratis als ik het goed gezien heb.
Cohen
2019-06-15 04:02:51 UTC
Post by J
Is niet gratis als ik het goed gezien heb.
Moet dat dan? (gratis). Er is dacht ik ook een gratis versie en het is
sowieso niet veel meer dan de prijs van een pilsje. Dus waar heb je 't
dan over?
by Chris Moriarty (2005).
Cohen
2019-06-15 04:07:13 UTC
Post by Cohen
Post by J
[...]
N.B.: er is een versie 3 ondertussen:
<https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zima.mobileobservatorypro>
by Chris Moriarty (2005).
Izak van Langevelde
2019-06-15 09:23:59 UTC
Post by Cohen
Post by J
[...]
OP is dol op bier?
Grinnikend door het leven...
Cohen
2019-06-15 10:21:57 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Cohen
Post by J
[...]
Vergelijkingen met bierprijzen doen het in mijn ervaring vaak goed om
financiële uitgaven in perspectief te plaatsen.
by Chris Moriarty (2005).
2019-06-19 10:53:34 UTC
Post by Cohen
Moet dat dan? (gratis)
Jazeker: ik ga geeen betaalgegevens aan google geven.
dan over?
Cohen
2019-06-19 13:19:34 UTC
Post by Cohen
. Er is dacht ik ook een gratis versie en het is
sowieso niet veel meer dan de prijs van een pilsje. Dus waar heb je 't
dan over?
Ah, ben je er zo eentje? Dan valt het nog mee dat je überhaupt een
smartphone hebt. Maar je kan ook met iDeal betalen, dan blijft er niets
bruikbaars bij Google in de administratie hangen. Niet meer dan bij de
kassa in de supermarkt. Maar daar betaal je natuurlijk contant? Je hebt
je smartphone natuurlijk ook contant afgerekend? En je auto? Je huis?
Veel met een koffertje vol geld op stap? Waar woon je eigenlijk precies?
by Chris Moriarty (2005).
2019-06-23 07:28:15 UTC
Post by Cohen
Ah, ben je er zo eentje? Dan valt het nog mee dat je überhaupt een
smartphone hebt. Maar je kan ook met iDeal betalen, dan blijft er niets
bruikbaars bij Google in de administratie hangen.
Met ideal betalen is over het algemeen niet aan te raden bij
webwinkels: bij creditcard en paypal krijg je je geld nog terug als er
niet geleverd wordt. Ik ben trouwens niet zo voor webwinkelen: ik koop
liever in de stad.
Rob
Ook je apps?
2019-06-26 10:44:27 UTC
Post by Rob
Ook je apps?
Er zijn ook gratis android apps.
Rob
2019-06-26 11:44:46 UTC
Post by J
Post by Rob
Ook je apps?
Er zijn ook gratis android apps.
Ja maar het gaat nu over betaalde apps.
Waar koop je die? In een winkel in de stad?
Cohen
2019-06-26 12:58:36 UTC
Post by Rob
Post by J
Post by Rob
Ook je apps?
Er zijn ook gratis android apps.
Ja maar het gaat nu over betaalde apps.
Waar koop je die? In een winkel in de stad?
Wat zeg je? Een 'winkel'? Waar je zeker met papiergeld en muntjes wilt
betalen? Bestaat dat nog dan?
by Chris Moriarty (2005).
Izak van Langevelde
2019-06-26 13:57:37 UTC
Post by Cohen
Post by J
Post by Rob
[...]
Als in
"Dingdong, goeiemiddag vrouw Hein"
"Dag mijnheer Cohen, lekker weertje!"
"Nou, mevrouw Hein, zeg dat wel"
"En wat zal het wezen?"
"Nou, doet U mij een onsje niet te zoute apps"
<schepschep><weegweeg>"Mag 't een grammetje meer wezen?"
"Vooruit, we doen wild"
<grote puntzak dichtplakt>
"Kijktuu eens, en anders nog iets?"
<de rest van de boodschappenlijst wordt afgewerkt>?

Het Dorp, van Wim Sonneveld, kent U dat?
Grinnikend door het leven...
Cohen
2019-06-26 14:48:02 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Cohen
Post by J
Post by Rob
[...]
Zoals hun tegenwoordig zouden zeggen "ik was een kind en wist niet beter
als dat nooit voorbij zou gaan". [De taal der vooruitgang]
Post by Izak van Langevelde
Het Dorp, van Wim Sonneveld, kent U dat?

Geweldig lied wel.
by Chris Moriarty (2005).
wugi
2019-09-16 19:40:35 UTC
Post by Cohen
Post by Izak van Langevelde
Post by Cohen
Post by Izak van Langevelde
Het Dorp, van Wim Sonneveld, kent U dat?
En van wie heeft-ie't gejat?
Post by Cohen
http://youtu.be/C8Ff5OEUzd8

Post by Cohen
Geweldig lied wel.
Toegegeven, "wist ook niet beter" vooreerst dan dat het van Wim was. En
vind dat eigk nog steeds mooier (literair) dan 't origineel.
guido wugi
Cohen
2019-09-17 06:31:05 UTC
Post by wugi
Post by Cohen
Post by Izak van Langevelde
Post by Cohen
Post by Izak van Langevelde
Het Dorp, van Wim Sonneveld, kent U dat?
En van wie heeft-ie't gejat?
Post by Cohen
http://youtu.be/C8Ff5OEUzd8
http://youtu.be/APdBLHLisTQ
Oh dat? Dat geldt toch voor bijna alle Nederlandstalige chansons?
Post by wugi
Post by Cohen
Geweldig lied wel.
by Chris Moriarty (2005).
Izak van Langevelde
2019-09-17 08:29:24 UTC
Post by Cohen
Post by wugi
Post by Cohen
Post by Cohen
Post by Cohen
http://youtu.be/C8Ff5OEUzd8
http://youtu.be/APdBLHLisTQ
Oh dat? Dat geldt toch voor bijna alle Nederlandstalige chansons?
In elk geval voor "'t Is weer voorbij, die mooie zomer" en "O,
Waterlooplein". In die tijd waren alleen Nijgh en De Groot origineel.
Grinnikend door het leven...
2019-06-26 13:39:32 UTC
Nergens.
Johan Wevers
2019-06-28 11:07:06 UTC
Of je haalt de (waar nodig gekraakte versie) op http://forum.mobilism.org/
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Huibert Bol
2019-06-19 13:41:56 UTC
Post by J
Post by Cohen
Moet dat dan? (gratis)
Jazeker: ik ga geeen betaalgegevens aan google geven.
Bij de meeste providers kun je via je abonnement betalen, Google krijgt
dan wel geld, maar verder geen betaalgegevens. Of je haalt een tegoedbon
in de winkel.
s|b
2019-06-19 19:23:46 UTC
Post by J
Jazeker: ik ga geeen betaalgegevens aan google geven.
Hoeft ook niet; Google kent die al lang. ;-)
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Johan Wevers
2019-06-28 11:03:51 UTC
Post by J
Jazeker: ik ga geeen betaalgegevens aan google geven.
Je kunt tegenwoordig een Google account ook opwaarderen met prepaid
kaarten die je met cash in de meeste supermarkten kunt kopen.
O. Udeman
2019-06-11 18:11:29 UTC
Post by Huibert Bol
en waarschijnlijk nog
veel meer. Wil het een beetje nauwkeurig werken heb je wel een kompas
nodig in je telefoon, dat hebben ze niet allemaal.
Heeft mijn samsung galaxy j5 (2016) zo'n kompas?
Een geschikte app om dit uit te proberen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eclipsim.gpsstatus2
Jos Bergervoet
2019-06-14 19:31:34 UTC
Post by Huibert Bol
[...]
ALs je nu zelf even leert zoeken naar de poolster, dan heb je dat
kompas niet nodig!

Je neemt in de Grote Beer de voorkant van die steelpan en die trek
je 5 keer door omhoog. (Dat zo'n samsung galaxy j5 zoiets simpels
nog niet kan valt wel wat tegen..)
Jos
O. Udeman
Zwamneus.
Chris Jacobs
2019-06-14 22:38:52 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Hou er rekening mee dat omhoog ook wel eens omlaag kan zijn, of naar
links of naar rechts.
Jos Bergervoet
2019-06-15 08:50:25 UTC
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Dat had je gedacht! Zo'n samsung galaxy j5 heeft 'autorotate'. (Wat
behoorlijk irritant is trouwens als je in liggende positie iets wilt
lezen..)

Maar serieus, het is veel handiger als je zelf de kijkrichting
kunt kiezen voor het stuk hemel dat op het beeldscherm komt. Om
daarvoor het apparaat steeds rond te moeten draaien is gewoon
al te dol! Dat hoeft bij Google Streetview toch ook niet?
Jos
Piet
2019-06-15 09:24:38 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
[...]
Dat is irritant, ja. Daarom is het zo verdomd handig dat je
autorotate uit kunt schakelen. Ook op de J5:
https://www.astuces-aide-informatique.info/assistance/rotation-automatique-samsung-galaxy-j5
"Pour un Samsung Galaxy J5, il suffit d’ouvrir ..."

-p
O. Udeman
2019-06-15 10:02:51 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Heb je wel eens gehoord van AR? Nee? Zoek dat dan eerst op en kom dan
terug.
Jos Bergervoet
2019-06-15 11:05:57 UTC
Post by O. Udeman
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Wat denk je zelf, O.U.? Denk je dat ik wel voortdurend aan het
studeren zal zijn om met al jouw infantiele gadgets en goedkope
Chinese prulletjes op de hoogte te blijven?
Post by O. Udeman
Nee?
Nee, denk je niet?! Kijk eens aan! Een enkele keer kunnen we in
jouw postjes toch wel wat verstandigs vinden!
Post by O. Udeman
Zoek dat dan eerst op en kom dan
terug.
Wat denk je zelf, O.U.? Denk je dat ik nu wel uitgebreid op usenet
rond zal gaan speuren naar verstandige postjes van jou?
Jos
O. Udeman
Je hebt dus geen flauw idee waar je over zit te kakelen. QED.
Jos Bergervoet
2019-06-16 05:24:32 UTC
Post by O. Udeman
Post by Jos Bergervoet
Post by O. Udeman
Post by Jos Bergervoet
Post by O. Udeman
Zoek dat dan eerst op en kom dan terug.
Wat denk je zelf, O.U.? Denk je dat ik nu wel uitgebreid op usenet
rond zal gaan speuren naar verstandige postjes van jou?
Je hebt dus geen flauw idee waar je over zit te kakelen.
Ach, een enkel postje van jou heb toevalligerwijs zo nu en dan toch
wel gezien, natuurlijk. Dus een bepaalde indruk heb ik er daardoor
toch wel van gekregen..
Post by O. Udeman
QED.
Ja, dat klinkt geleerd!
Jos
Chris Jacobs
2019-06-15 14:46:26 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Het probleem is niet dat het plaatje op de phone soms ondersteboven staat.
Het probleem is dat het plaatje aan de echte hemel soms ondersteboven staat!
Jos Bergervoet
2019-06-16 05:31:28 UTC
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Absoluut. En dat komt door al dat geglobaliseer en gedraai in
bepaalde moderne wetenschapscirkels. Het wordt hoog tijd dat we
er niet langer omheen draaien maar die hele beweging een halt
toeroepen, Chris!

Gelukkig staan sommigen nog stevig met de voeten op de grond:
<http://theflatearthsociety.org/home/index.php/about-the-society>
Jos
Cohen
2019-06-16 06:23:38 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Chris Jacobs
Post by Jos Bergervoet
Post by Huibert Bol
[...]
Het is plat en anders slaan we het wel plat!
by Chris Moriarty (2005).
Chris Jacobs
Zwamneus.
Johan Wevers
2019-06-28 11:10:54 UTC
Post by Jos Bergervoet
Dat had je gedacht! Zo'n samsung galaxy j5 heeft 'autorotate'. (Wat
behoorlijk irritant is trouwens als je in liggende positie iets wilt
lezen..)
Dat kun je uitzetten hoor, dat is een van de eerste dingen die ik doe
bij elke telefoon.
Post by Jos Bergervoet
[...]
Het idee is vaak dat je op het scherm ziet wat je in de hemel ziet, maar
met namen erbij van sterren e.d.
Johan Wevers
2019-06-28 11:01:42 UTC
Post by J
[...]
Er zijn er verschillende, deze ken ik zelf:

SkEye (gratis versie met objecten tot magnitude 7, de betaalversie heeft
er meer). Geen reclame in de gratis versie.

Google Sky Map

Heavens Above (is eigenlijk meer gericht op het waarnemen van
satellieten maar heeft ook een night sky view. Ook in rood licht voor
ogen die aan het donker gewend zijn). Gratis versie met reclame,
betaalversie zonder.
2019-07-02 10:29:52 UTC
On Fri, 28 Jun 2019 13:01:42 +0200, Johan Wevers
Post by Johan Wevers
Google Sky Map
Daarbij zie ik veel negatieve recensies.
Johan Wevers
2019-07-03 14:56:01 UTC
Post by J
Post by Johan Wevers
Google Sky Map
Daarbij zie ik veel negatieve recensies.
Nou en? Hij is gratis en niet erg zwaar dus ik zou gewoon zelf even
kijken of het iets voor je is ipv alleen op recenties af te gaan.
Sjoerd
2019-07-03 18:19:22 UTC
Post by J
Post by Johan Wevers
Google Sky Map
Daarbij zie ik veel negatieve recensies.
??? De waardering is altijd nog 4,5/5.
Ik heb hem zelf geprobeerd op mijn LG G6. De mij bekende sterrenbeelden,
zoals Grote Beer, Kleine Beer en poolster, werden precies goed aangegeven.
Evenals de zon, die net onder was gegaan. En de maan verschool zich ook
achter de horizon, zo was gisteravond te zien. En dat opvallend heldere
hemellichaam dat je rond deze tijd rond middernacht in het zuiden ziet,
blijkt Jupiter te zijn.

Mensen hebben vaak een slecht gecalibreerd kompas, of helemaal geen kompas, of
ze zitten binnenshuis of in een bos of temidden van hoge bebouwing, waardoor
hun GPS niet of slecht werkt, en daar komen die negatieve recensies uit voort.
Maar als het op jouw toestel wel goed werkt, heb je daar in feite niets mee te
maken.
2019-09-14 15:48:39 UTC
Post by J
[...]
Heb 3 van zulke apps geïnstalleerd en die doen allemaal niks> Ze
zeggen: geen sensoren zoals kompas en accelerometer aanwezig in
smartphone.
O. Udeman
2019-09-14 16:03:17 UTC
Post by J
Post by J
[...]
Probeer eens de app "sensors", dan kun je zien welke sensoren er in je
toestel zitten en vooral ook of ze het doen.
Als de benodigde sensoren inderdaad ontbreken of niet meer werken, dan
houdt het op en wordt het tijd voor een modernere smartphone.
Die sensoren zitten zeker in hele dure modellen?
O. Udeman
Nee hoor, ze zitten ook allemaal in mijn Motorola Moto G7.
2019-09-17 09:13:22 UTC
Hoe duur was die?
O. Udeman
2019-09-17 09:50:11 UTC
Post by J
Post by O. Udeman
Nee hoor, ze zitten ook allemaal in mijn Motorola Moto G7.
Hoe duur was die?
Kostte mij een half jaar geleden (toen hij net uit was) 239 euro, maar
ik dacht hem recent te hebben gezien voor 199. Kwestie van even zoeken.
Wel opletten dat je er een kiest met 64Gb. Als je iets vindt dat
goedkoper is, heb je waarschijnlijk een uitvoering met maar 32Gb en dat
zou ik niet doen.
2019-09-18 09:57:42 UTC
Post by O. Udeman
[...]
De volgende keer zal ik erop letten of die sensoren erin zitten. Maar
mijn huidige telefoon moet eerst stuk gaan of verouderen.