Update van een geroot toestel
Sjoerd
2017-12-23 21:30:29 UTC
Vandaag kreeg mijn Moto X Play dan eindelijk een update van 6.0.1 naar
7.1.1. Versie 8 zal hij niet meer krijgen.

Na het downloaden: 'System is updating...' en een herstart.
Nu is dit toestel geroot, en het gekke is, het kwam in de TWRP Recovery
terecht. Wat nu? Reboot System, zou je zeggen.

Opnieuw in Android, 'System is updating...' en weer een herstart.
Maar opnieuw de TWRP Recovery.

Dit herhaalde zich een aantal keren. Heb ook in TWRP het toestel
uitgeschakeld en opnieuw aan gezet, maar opnieuw hetzelfde.

Ik dacht: hoe kom ik ooit uit deze loop, maar gelukkig gaf hij er op
een gegeven moment de brui aan: "There was a problem updating your Moto
X Play. No changes were made."

Herkent iemand misschien dit probleem, en is er een mogelijkheid om dit
toestel te updaten?
Ano
2017-12-23 22:01:21 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Toevallig net vandaag TWRP proberen te installeren op mijn Samsung
Galaxy Tab A 9.7" na de update naar Android 7.1.1, dat viel ook niet
meer. En het rooten daarna was ook al beangstigend aangezien ook ik in
een boot loop terecht kwam (uiteindelijk haalde
SR3-SuperSU-v2.79-SR3-20170114223742 me weer uit de bootloop, SR4 en SR5
gaven problemen). Uiteindelijk draaide het weer allemaal ;-)

Bedoel de dat je de 7.1.1 update voor de Moto X Play zelf hebt
gedownload en probeerde te installeren? Als dat net lukt zou je je
toestel kunnen unrooten en de stock recovery kunnen terugzetten, en dan
proberen of hij een update via OTA wel pakt en succesvol installeert.
Of eerst zelfs helemaal teruggaan naar de stock-Rom en dan via OTA de
update installeren. Ja, is allemaal wel bewerkelijk.

Daarna weer TWRP installeren en rooten, en dan met bijv. Titanium Backup
als je apps weer terugzetten.
Sjoerd
2017-12-23 23:42:03 UTC
Post by Ano
Bedoel de dat je de 7.1.1 update voor de Moto X Play zelf hebt
gedownload en probeerde te installeren?
Nee, het was een update via OTA, je ziet dat hij eerst aan het
downloaden slaat, zo'n 700 MB, en dan een melding, zoiets als: het
downloaden is klaar, druk hier om met de installatie verder te gaan.
Post by Ano
Of eerst zelfs helemaal teruggaan naar de stock-Rom
Dat houdt in: een factory reset? Of ben je dan de ge-unlockte
bootloader ook kwijt?
Post by Ano
en dan via OTA de update installeren. Ja, is allemaal wel bewerkelijk.
Daarna weer TWRP installeren en rooten, en dan met bijv. Titanium
Backup als je apps weer terugzetten.
Nou ja, het houdt je van de straat, zal ik maar zeggen.

Ik vraag me af of het een goed idee zou zijn om er LineageOS op te
zetten. Die heeft voor mijn model versie 14.1, wat dus ook overeenkomt
met Android 7.1. Maar ik ken het niet, heb het nooit eerder gezien.
Is die misschien een stuk minder betrouwbaar, zijn er dingen die niet
werken?
Huibert Bol
2017-12-23 23:55:34 UTC
Post by Sjoerd
Post by Ano
[...]
OTA updates werken vaak niet als je het systeem hebt aangepast. Je hebt
nog mazzel dat het faalt, in sommige gevallen moet je het OS weer
opnieuw installeren via de tools van de fabrikant.
--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see." --Raven
Ano
2017-12-24 07:50:26 UTC
Post by Sjoerd
Post by Ano
[...]
Ja, als je de originele bootloader niet meer hebt, heb je kans dat
installatie niet meer lukt.
Bij mijn Samsung kan ik met een flash programma alleen de bootloader
terugzetten, en de rest 'onaangetast' laten. Kans dat installeren dan
wel lukt.
Post by Sjoerd
Post by Ano
Of eerst zelfs helemaal teruggaan naar de stock-Rom
Dat houdt in: een factory reset?
Ja, of misschien zelfs nog meer.
Post by Sjoerd
Of ben je dan de ge-unlockte
bootloader ook kwijt?
Meestal wel. Maar dat wil je waarschijnlijk ook: omdat het toestel nu zo
aangepast is dat updaten niet lukt is het zaak om e.e.a. weer origineel
te maken.
Post by Sjoerd
Post by Ano
[...]
Dan komt de Kerstvakantie weer goed uit ;-)

Ik neem aan dat je de gedownloade update ergens hebt opgeslagen in een
mapje. Wat je ook nog kunt proberen om deze zelf, handmatig vanuit TWRP
te starten.